Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Handle smart hos Servicegrossistene

Handle smart hos Servicegrossistene

Liker du å ha full oversikt over varer ut og inn av restauranten, og samtidig ha kontroll på bunnlinja?

Orden i kjøkkensakene

Start med det du allerede har: Sørg for god orden på egne bakrom og lagre, slik at du til enhver tid vet hva du har og hva du trenger. Har dere varer som har ligget lenge, som det hadde vært greit å få brukt opp? – Og hvordan står det egentlig til med forholdene for oppbevaring og holdbarhet? Tørr- og frysevarer er typiske produkter som det kan være lurt å kjøpe inn i større partier. Undersøk mulighetene for hvordan du kan oppbevare varene best mulig på ditt kjøkken, og sørg for å ha et godt system for rullering, så unngår du at noe går ut på dato.

 

Sats på store kvanta

En smart tommelfingerregel for å få full kontroll på bestillingene, er å gjøre færrest mulige bestillinger, men i større volumer. Har du en god plan, har du også en større sjanse for at alt det du kjøper inn faktisk blir brukt opp, og du unngår spontankjøp. Dermed blir penger spart, og du får mindre svinn.

 

Lange estimater og rullerende virksomhet

For at bestillingene skal bli best mulig forutsigbare, er det alltid lurt å se i lange linjer og sørge for å gjøre bestillingene i god tid. Snakk med salgsrepresentanten hos grossisten din og finn frem til et system som kan ligge i bunnen. Mange serveringssteder opererer for eksempel med flereukers-menyer som rullerer året igjennom. Grossisten fungerer gjerne som et fjernlaget for deg, men det er ikke gitt at alt er på lager til enhver tid. Grossistene har store lagre med god kapasitet, men de ønsker også å tilby best mulig holdbarhet på lagervarene sine, og er, som andre aktører i matbransjen, også opptatte av minst mulig svinn. Klarer du dermed å gi forutsigbare estimater og være tidlig ute med bestillingene, får du også en bedre leveringsgrad.

 

Endringer i rutinene

Noen ganger er du kanskje ute etter noe spesielt til en spesiell anledning eller meny? Ideelt sett lønner det seg alltid å være tidlig ute med bestillingene, men restaurantbransjen er ikke alltid er så forutsigbar. Får man en uforutsett turistbuss på besøk, eller går det mer enn beregnet fra isdisken fordi sommeren viste seg å bli ekstra solfylt i år, må det av og til gjøres tilleggsbestillinger. I slike tilfeller, og spesielt når restauranten skal bestille små volumer på mange varegrupper, kan det være lurt å sørge for en tett dialog med grossisten for å forsikre deg om at varene blir levert.

 

Hva pleier du å trenge?

Snakk med salgsrepresentant din. Jo mer informasjon du kan dele om innkjøpsvaner og behov på serveringsstedet, jo lettere er det å få behovene dine tilpasset. Tenk gjerne ned i så konkrete produkter som mulig, så får du akkurat det du vil ha. Gir du grossisten handlelistene dine, vil grossisten etter hvert bli kjent med deg og dine behov som kunde. Dukker det da opp noe på lager som grossisten tror du har bruk for, vil han lettere kunne komme med anbefalinger til din neste bestilling. Jo mer kunnskap du deler, jo lettere er det for grossisten å vite hva du trenger, og du vil få mye igjen!

 

Kjekt å vite om:

Varer som ofte finnes på lager:

  • Tørrvarer

  • Frossenvarer

  • Non-food

 

Dette krever bestillingstid:

  • Ferskvarer

  • Spesialvarer/spesialbestillinger

  • Plutselige endringer i volum

 

Alt på ett brett

Ved å gjøre de fleste innkjøpene ett sted, får du full oversikt over innkjøpshistorikken til restauranten din. Det er derfor smart å velge en fullsortiments storhusholdningsgrossist, så får du alt du trenger samlet på én bestilling. Om du skal ha tørrvarer, non-food, ferskvarer, frysevarer, drikkevarer eller lokale matvarer, kan du få alt bestilt og levert samtidig. Du får full oversikt, og goder i form av rabatter og spesialavtaler.

 

Visste du at du også kan få hjelp til å holde oversikt over bestillingene dine med innkjøpsordninger tilpasset ditt storhusholdningssegment? Disse har allerede et tett samarbeid med din lokale grossist, og vet hva det vil si å drive restaurant, og hjelper deg til å holde budsjett ditt på plussiden. Ta kontakt med grossisten din om mer informasjon.

 

Flere artikler som omhandler varebestillinger:

 

SG_CTA-knapp-varebestilling_lastebil23.jpg