Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Ulike miljøfokus du kan ha i restauranten

Ulike miljøfokus du kan ha i restauranten

Å satse på bærekraft i en bedrift handler ikke bare om å 'være snill med miljøet'; det er smart og lønnsomt også.

Med en forbruker som blir stadig mer bevisst og mektig, blir det å ha en ren samvittighet et stadig viktigere konkurransefortrinn. I følge FN, defineres bærekraftig utvikling som en utvikling som 'tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov'. For å skape bærekraftig utvikling må verdenssamfunnet jobbe på tre områder: sosialt, økonomisk og tenke miljø. Det virker høyt og svevende. Kan en liten restaurant gjøre noe fra eller til i den store sammenhengen? Her er en liten oversikt som kan gjøre jobben enklere, – og gi bedriften fordeler:

 

Sosialt

• Sørge for et godt arbeidsmiljø og stabil arbeidskraft. Ta vare på ressursene i bedriften.

• Opplæring av ansatte og jobbe for motivasjon, engasjement og utvikling.

• Jobbe mot et felles mål; ha et felles verdigrunnlag. Samfunnet er i stadig endring; samarbeid og samhandling blir stadig mer viktig.

 

Økonomisk

• Sunn og god økonomi; lavt matsvinn, god planlegging og gjennomtenkte innkjøp.

• Tenke sirkeløkonomi der dette er mulig; bruke om igjen det som ellers havner i søpla. Kan rester fra én rett lage grunnlaget for en ny? Kan avkutt brukes til å lage en næringsrik grønnsakskraft?

• Innovasjon og forretningsutvikling: Det kan lønne seg å tenke nytt, og dermed øke mulighet for tilgang i nye markeder.

 

Miljø og bærekraft gir suksess

Vi i Servicegrossistene tar det som en selvfølge at alle våre kunder stiller klare miljøkrav til leveransene fra oss. Når du som kunde mottar varer, kan du være trygg på at alt blir levert med transport som til enhver tid tilfredsstiller de strengeste miljøkravene som til enhver tid er mulig å imøtekomme. Et av våre hovedfokus er å transportere mest mulig varer og minst mulig tomrom, så effektivt som mulig. Å transportere luft gir unødvendige miljøpåkjenninger, og selvfølgelig også tapte penger for oss som bedrift. Slik vil det være for deg, også: Tenker du som driver miljø i alle ledd, vil både naturen og bedriften din tjene på det i lengden.

 

Miljø

• Velge riktige produkter; velge miljøsertifiserte produkter, Fairtrade-varer og bruke lokale produsenter.

• Snakk med leverandøren din, samarbeid for å finne riktige produkter og de beste leveringsrutinene for deg; færre, større leveranser.

• Avfallshåndtering; det blir god butikk med god kildesortering!

• Kutt ned på kjøttet, og du kutter også ned klimaavtrykket til restauranten.

• Ta vare på råvarene og sørg for å bruke dem opp i tide.

• Gode planer gir god kontroll på svinnet.

• Gode bestillingsrutiner: Ofte er det lurt å bestille sjeldnere. Færre billaster gir et mildere CO2-avtrykk. Gjør gjerne en egen avtale med din grossist.

 

- Og husk: Noe av det aller beste du kan gjøre for et bærekraftig miljø er å redusere matsvinnet i restauranten.

 

Les mer om Servicegrossistenes bærekraftfokus her.

 

SG_CTA-knapp-matsvinn23.jpg