This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Har dere behov for flere hender?

Har dere behov for flere hender?

Hva gjør vi når vi sårt trenger den ekstra kapasiteten - som «ikke finnes»?

Hva kan man som arbeidsgiver gjøre?

En kombinasjon av disse to vil hjelpe deg langt på vei: 

1. Tiltrekke deg flinke ressurser: Bli mer interessant for søkerne og en viktig aktør i bransjen.

2. Gjør dere en god nok jobb for å holde på dem dere allerede har? Hva har vi, hvor står vi, og hvordan jobber vi med kultur, karriereplan og utviklingsmål?

Arbeidsplassen skal være et godt sted å være over tid. 


Tilby de ansatte «litt mer»

En jobb er for mange mer enn lønn, et hyggelig arbeidsmiljø og utviklingsmuligheter. Det krever stadig mer av arbeidsgiver å lokke til seg de rette søkerne. Arbeidssøkerne er opptatte av fleksibilitet, og «work-life-balance» er blitt et hett buzzword i arbeidstakersammenheng. Mange arbeidssøkere ønsker også å kunne identifisere seg med det arbeidsgiveren representerer. Mange er også opptatte av å finne en dypere mening med jobben, som å ta et samfunnsansvar, kampen mot matsvinn eller fokus på bærekraft. Har du tenkt gjennom om du har «noe ekstra» å tilby?

 

Gjenskap arbeidsgløden

Mange arbeidssøkere har blitt vant til hjemmekontor, og også mange i matbransjen har fått mer ikke-gjesterelaterte arbeidsoppgaver etter pandemien. Nå gjelder det å bygge opp igjen den kulturen som gjør det gøy å gå på jobb, og lojaliteten overfor arbeidsgiver. Samtidig er det viktig å ta vare på noe av fleksibiliteten. Som arbeidsgiver må du være forberedt på å måtte svare på kritiske spørsmål og være ærlig overfor nye arbeidssøkere. Om dere har vært gjennom en periode med utfordrende omrokkeringer, så si det! Men formidle også at: «Nå har vi en fantastisk mulighet til å utvikle oss videre.» – For husk: Det kan være motiverende og attraktivt for en nyansatt å få være med og bidra videre!

 

Kan serveringsstedet fornye seg?

Et godt omdømme gir deg et fortrinn i arbeidssøkermarkedet. Bruk de allerede dyktigste medarbeiderne du har og vis frem nivået i serveringsstedet ditt. Kan dere fremsnakke dere selv mer på sosiale medier? Bygge opp en interessant hjemmeside? Tenk gjerne litt nytt når dere skriver stillingsannonsen. Det er lov å vise en viss kreativitet med stillingstittelen, beskrivelser av jobben som skal gjøres og informasjon om arbeidsplassen. Vis selvtillit og vis frem restaurantens identitet!

 

Mulighet for individuell utvikling

Det trenger ikke være en kompleks øvelse å lage et utviklingsløp. Det er snakk om å sette en gradvis fagutvikling eller nye ansvarsområder i system. Du kan gjerne tenke at ansatte skal «stige i gradene», men her er vi forskjellige, det er ikke sikkert alle drømmer om å ende opp med et lederansvar. Start gjerne med å formalisere et utviklingsløp, implementer det i organisasjonen og kommuniser det ut i en arbeidssøkerprosess. Det skal være engasjerende for de nyansatte, det skal forankres i målsamtaler og i kommunikasjonen ut i bedriften. Da oppleves arbeidsplassen som et sted man kan være over tid. 

 

Bli god på opplæring!

En god onboarding gir et positivt førsteinntrykk på vei inn i bedriften. Dessuten er det ikke sikkert at jakten etter de beste hodene gir deg de ressursene du egentlig trenger. Utvikling og opptrening av dem man ansetter kan gi vel så gode resultater. Lag deg gode rutiner: Et godt trainee/lærlingeprogram for nyutdannede, og gode opplæringsrutiner for de mer erfarne. Sett gjerne en av dine erfarne i personalet til å bygge opp nye ressurser. Det er også lurt å bygge opp lojalitet og tilhørighet til arbeidsplassen. Teambuilding kan være så mangt, spontant eller planlagt. Jo mer en ansatt føler seg sett og ivaretatt, jo høyere tillit til arbeidsgiver. En anbefaling: Ansett et par nye om gangen Er det flere nyansatte som begynner sammen, er det enklere å bygge opp et godt arbeidsmiljø. 

pexels-elle-hughes-2696064.jpg


Hva bør sta
ben være god på? - Når de først er på plass...

Service:

Tren på effektivitet, - det forventer nemlig gjesten av dere. Vær positive og ekte utad. Lytt til og skjem bort gjestene. Det lønner seg som regel! 

Hygiene: 

Noe av det viktigste, sett i post-pandemiens lys?

Matsvinn: 

Miljøvennlig servering er et must, og matsvinn er et viktig fokus. Tren staben i å vise engasjement og ekte kjærlighet for de dyrebare råvarene. 

Sikkerhet og helse: 

De ansatte må se hverandre og ta vare på hverandre.

Gjenbruk, ombruk og vedlikehold:

Hvem ønsker seg vel ikke ansatte som tar vare på utstyr og som tenker miljø og økonomi?

Teknisk innsikt:

Nye betalingssystemer skal håndteres, og ansatte bør være oppdatert på de kommunikasjonskanalene der gjestene befinner seg.

Oppdatert på serveringstrender: 

Medlemmene i en god stab bør holde seg oppdaterte, kreative og være engasjerte i å utvikle bedriften videre. De vet akkurat hva deres kunder ønsker seg, - før kunden vet det selv!

 

Les også: 

- God opplæring = full kontroll

- Slik finner du den perfekte medarbeideren

- 8 økonomiske storkjøkkentips

- Slik får du bedre forutsigbarhet i restauranten