This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Slik finner du den perfekte medarbeideren!

Slik finner du den perfekte medarbeideren!

Noen gode tips i jakten på nye medarbeidere.

Når du starter prosessen med å ansette flere medarbeidere, har du kanskje kjent på behovet for flere hender en god stund allerede. Da er det ofte fort gjort å forhaste seg. Vi har fått noen gode tips fra rekrutteringekspert Jannicke Martinsen, som deler noen viktige råd på veien mot en vellykket ansettelse:

Sjekkliste før du starter ansettelsesprosessen:

Definer rollen/stillingen:

Hva inneholder den av konkrete oppgaver?

Hvilket ansvar følger stillingen?

Hvilke situasjoner er det spesielt viktig at håndteres på en bestemt måte?

Hvilken kompetanse, både faglige og personlig egenskaper, kreves for å utføre stillingen?

 

Hva er «need to have» og hva er «nice to have»?

Listen over egenskapene kandidaten skal ha, blir ofte for lang.

Vær strukturert og definer færre, men avgjørende nøkkelegenskaper/kompetanser.

 

Hva må kandidaten «ha på plass» og hva kan læres?

I de fleste tilfeller må kandidaten inneha endel tillært kunnskap for å løse oppgavene stillingen krever, men mye kan også læres underveis på arbeidsplassen.

Ha fokus på å definere stillingen, og skill mellom det man kan lære underveis og det kandidaten allerede bør kunne ved tiltredelse.

 

Hvorfor skal kandidaten velge oss?

I dagens arbeidsmarked er det stor rift om arbeidskraft. 

I serveringsbransjen opplever vi i tillegg at det er det er stor konkurranse om de faglærte kandidatene. Det er derfor veldig viktig å spørre seg «Hvorfor skal noen velge å jobbe hos oss?» Det man da bør gjøre er å ta en liten titt på egen bedrift, og kartlegge hva som gjør at kandidater skal få øynene opp for akkurat dere. Lag gjerne noen «gladsaker» på sosiale medier der man blir kjent med menneskene bak bedriften, da får de ansatte et inntrykk av at bedriften er et godt sted å være. 

NB: Om det føles vanskelig eller kunstig å lage slike saker, da har du en jobb å gjøre først.

En annen ting som ofte bærer frukter, er å involvere de ansatte i jakten på kolleger. Interne kampanjer og aktiviteter som stimulerer til å skaffe flere gode kolleger, kan virke både motiverende og samlende for en bedrift. Når de ansatte selv får være med på å påvirke sin egen arbeidshverdag, har dette ofte mange positive følger.

 

Intervjuet

Dette er en situasjon der ofte verken arbeidsgiver eller potensielle arbeidstakere er særlig komfortable. Et «jobbintervju» er fullt av feller, og bør planlegges veldig godt. Det er veldig lett å bli vippet av pinnen av veltalende kandidater som kanskje ikke passer stillingen i det hele tatt. Like fullt kan den perfekte kandidaten være en tilbakeholden profil, som kan være lett å overse. Dette krever at du i forkant av intervjuet definerer hvilken kompetanse, erfaring og egenskaper som skal kartlegges:

Be gjerne kandidatene svare på noen spørsmål på «video», som sendes inn i forkant av intervjuet.

Avhold intervjuet strukturert og på samme måte hos alle kandidatene.

Forbered konkrete spørsmål som stilles alle kandidaten på samme måte.

Gi gjerne kandidaten mulighet til å løse et case eller en praktisk oppgave.

Unngå spørsmål av typen: «Er du serviceminded?» Etterstreb såkalte kompetansebaserte spørsmål hvor kandidaten må beskrive hvordan de tidligere har agert i tilsvarende situasjoner.

Føler du deg veldig utilpass i intervjusituasjonen, vurder å søke litt hjelp.

 

Ansettelsen

Etter gjennomført intervjurunde og du har bestemt deg for kandidat og vedkommende har takket ja til å jobbe hos deg, er det viktig å opptre ryddig og være støttende, tilstede og synlig for den nye medarbeideren. Det er lett å føle at et kapasitetsproblem er løst, men det er nå det er viktig å sørge for at man får en best mulig start på et forhåpentligvis langsiktig og vellykket ansettelsesforhold. I alle arbeidsforhold er det en prøvetid, og selv med et strengt ansattvern, er det i denne perioden man kan ta eventuelle grep hvis det viser seg at kandidaten ikke fungerer som forventet. Gi den ansatte anledning til å justere seg ved å være tydelig på forventninger, kombinert med å støtte og gi god veiledning. 

Følg opp den ansatte hyppig.

Tydeliggjøre forventninger.

Gi den ansatte muligheten til å forbedre seg ved behov.

Løpende statusmøter gjennom prøvetiden med skriftlige referater.

 

Rekrutterings-/search-byrå

• Et selskap som enten gjennomfører komplette rekrutterings- og ansettelsesprosesser for sine oppdragsgivere, eller bidrar med ulike tjenester i deler av prosessen.

• Spesialister på å lede rekrutteringsprosessen fra A-Å med vektlegging av innsikt i oppdragsgivers behov og å tiltrekke og vurdere kandidater.

• Solid erfaring fra et arbeidsliv som hele tiden er i utvikling, sikrer vellykkete ansettelsesprosesser, og sørger for riktige kandidater til de riktige stillingene.

• Ofte mye rimeligere enn man skulle tro å be om hjelp fra et byrå. Profesjonell bistand kan ha avgjørende betydning for en vellykket ansettelse.

 

Les også: 

- Smart opplæring av dine ansatte

- 8 økonomiske storkjøkkentips

- Slik får du bedre forutsigbarhet i restauranten