This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Slik planlegger du for en lønnsom sesong

Slik planlegger du for en lønnsom sesong

Økonomiske tips og en god plan for en ny serveringshøst.

Full oversikt

Se over varelageret, gjør en «vareopptelling» på kjøl og frys. Noe som kan brukes opp? Prøv å få full oversikt over hva du har, og om noe snart går ut på dato. Juster handlelistene dine etter hva du allerede har på lager.

 

Visste du at på sg.no kan du sette opp så mange handlelister som du ønsker? Hos sg.no kan du også bruke ferdige handlelister som du og dine kolleger administrerer sammen. Servicegrossistene tilbyr også andre serviceløsninger, som webshop, plankjøp, avtaler på anbrekk eller ulike samkjøpsordninger.

 

En justering av menyen

Er det lenge siden du har gjort justeringer i kalkylene? Da kan det være lurt å ta en runde på dette nå. Noen smarte grep: La enkelte ingredienser rullere på flere retter og ta hensyn til sesong sesong når du handler. Hør med grossisten din om hvilke varer som er i sesong og hvilke varegrupper som er enkle å få tak i året gjennom.

- Og når menyen er satt, er det lurt å også sette opp en god plan dag-til-dag. Dødtid i restauranten kan nemlig brukes til mye nyttig: Vask og vedlikehold, markedsføring, kutt og forberedelser til serveringen et par dager frem i tid, håndtering og gjenbruk av rester, eller opplæring og kursing av de ansatte.

 

Strømsparing

Det er ikke sikkert alt har like stor effekt, men små justeringer her og der kan hjelpe: Innføre sparepærer og varmepumpe, oppdatere og finjustere kjøl og frys. Kan du forbedre isoleringen av lokalene eller gjøre noen grep med selve oppvarmingen? Gå gjennom rutinene sammen med de ansatte: Er det noen rom som kan stenges av i den kaldeste perioden om vinteren? Er det apparater som står unødvendig mye på? 

 

Nytt serveringsaar2.jpg

Uansett hva slags serveringssted du driver, lite eller stort, er det det godt å få en oppfriskning av rutiner og vaner før høsten virkelig setter inn!

 

Ekstraservice i ermet

Fornøyde gjester kan gi deg penger i kassa. Kan du tilby gjestene «det lille ekstra» uten at det koster deg skjorta? Eller finnes det noen nye, spennende add-ons som er verdt å teste ut? Småprodukter for folk på farta, eller små fristelser gjesten bare «må» ha? En liten ekstra oppmerksomhet til stamgjester eller til bursdagsbarn?

 

Vis deg frem!

Er det merkedager og høytider som er verdt å hive seg på dette halvåret? Plakater, annonseringer, tilbudskampanjer, bidrag i lokale arrangementer og aktiviteter i sosiale medier? Spesielt på digitale flater er det er mange som kjemper om oppmerksomheten, men ikke la deg skremme: Med en god plan på jevnlige, hyggelige poster, sørger du for å ikke bli glemt av kundene dine. Tips: Sørg for en plan som er enkel å følge opp.

 

Samle innkjøpene dine

Det kan være mye tid og penger å spare på å slippe å løpe rundt til mange ulike leverandører og samle tilbud og spesialvarer. Handler du hos Servicegrossistene får du alt på ett sted, levert på døra til det tidspunktet du har avtalt. Se på grossisten som fjernlageret ditt!

 

Gode tilbud tilpasset deg

Når du handler gjennom en grossist som har et bredt vareutvalg, er det også lettere å gi deg gode tilbud som passer for akkurat din drift. Sjekk kampanjene hos sg.no, og hør også gjerne med grossisten din om det kommer inn partier med varer som du kan spare noen ekstra kroner på. Servicegrossistene kan hjelpe deg med å tenke langsiktig, slik at du sparer penger og får en god forutsigbarhet året rundt. 

Gjør deg klar til en ny høstsesong på sg.no

Bli kunde hos Servicegrossistene her!