Smilefjes på restauranter - hvordan fungerer det?
Vi er opptatte av hva vi spiser, og blir stadig mer selektive når det kommer til matservering. For gjesten er plakatene med smilefjes informative og positive innslag i restaurantjungelen, men hvor viktige er de egentlig for deg som skal drive et spisested?
Trygghet for gjesten
Da smilefjesordningen startet 1. januar 2016, var det etter et sterkt ønske fra forbrukerne om å få på plass en enkel oversikt over matsikkerhet i restauranter. Ordningen skal informere gjesten om de hygieniske forholdene ved et serveringssted, og hvor trygg restauranten faktisk er, før gjesten passerer terskelen.
Positiv synlighet
Smilefjes er både en tilsynsordning og en måte å informere på. Serveringsstedet har et ansvar for å følge regelverket, og det er Mattilsynet som sørger for at spisestedet følger dette. Egentlig er det ikke så veldig annerledes enn kontrollene Mattilsynet har med serveringssteder til vanlig. Det blir bare litt mer synlig, – og det er jo fint å kunne vise frem et smilefjes på inngangsdøra når du jobber så beinhardt for at restauranten alltid skal være tipp-topp! Dataene som hentes inn fra smilefjestilsyn vil også kunnes brukes fritt av media og andre som ønsker å lage veiledninger om kafeer og restauranter gjennom internett eller app’er. Da blir man litt «pushet» til å ha alt på stell! – Og i perioder med negative nyhetsoppslag om dårlig hygiene hos enkelte i bransjen, er det godt å ha et system som synliggjør at ditt serveringssted ikke dras over samme kam!
Vinn-vinn for alle
For deg som driver restaurant vil systemet gjøre det tydelig for deg hva som kreves, slik at du kan sikre at mattryggheten er i orden. Mattilsynet forventer at ordningen gjør at kafeer og restauranter følger hygienereglene enda bedre, og reduserer dermed behovet for flere oppfølgingsbesøk etter de vanlige inspeksjonene. Fra Mattilsynets side, er systemet med på å skape en forutsigbar, hygienisk matservering. Dette er ment å være en vinn-vinn-ordning for alle som er berørt av bransjen.
God hygiene på kjøkkenet gir blide smilefjes ved inngangsdøra.
Visste du at…
Mer enn 8000 restauranter og kafeer er i dag med på smilefjesordningen, den omfatter altså ikke alle i serveringsbransjen i Norge. Mattilsynet vil uansett føre tilsyn med alle som lager og serverer mat, som de alltid har gjort.
Smilefjessymbolene - tre varianter
Smørblidt fjes: Alt er på stell
Strekmunn: Regelbrudd er avdekket og restauranten må rette opp helsefarlige mangler.
Sur geip: Stedet er skittent og maten helsefarlig. Blir det i tillegg oppdaget skadedyr på lageret, kan det fattes hastevedtak om stengning, omsetningsforbud tvangsmulkt og et dårlig rykte. Så langt ordningen har eksistert er det veldig få spisesteder som har fått den mest negative bedømmelsen.
Rutiner og ledelse
• Meldeplikt og internkontroll
• Farevurdering, styringstiltak og opplæring
Lokaler og utstyr
• Planløsning og lokaler, utstyr og renhold
• Håndtering av avfall
• Håndvask, personaltoaletter og garderobe
Mathåndtering og tilberedning
• Råvarer
• Forurensningsfare
• Lagring, transport og kjølekjeden
• Varmebehandling, nedkjøling og tining
Sporbarhet og merking
• Sporbarhet
• Merking av allergen-ingredienser
Dette må du vite om hygiene i restauranten
Slik kutter du matsvinn i restauranten
Kilde: mattilsynet.no