Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

7 viktige drikketrender for 2023

7 viktige drikketrender for 2023

Vi gir deg en liten orientering om hva som skjer i drikkeverdenen, – så er du oppdatert og klar før vårinnrykket!

1. Lo/no-alkohol:

Det har blitt helt innafor å kunne takke nei til alkohol når de er ute og nyter et bedre måltid – og forventningen til et fullgodt, alkoholfritt alternativ er høy. I privatmarkedet ser vi også disse tendensene: Vinmonopolets salgstall i kategoriene med et lavere sukker-, kalori og alkoholinnhold stiger, og alkoholfritt spås å nå nye salgshøyder i 2023. Her er det lurt å kunne tilby flere typer alkoholfrie drikkevarer, - det har nemlig folk blitt vant til hjemme.

 

2. Ready-to-drink

Gjennom pandemien ble folk vant til å nyte drikke hjemme, og ferdigmiksede cocktails og spennende drink-ingredienser ble mer populære, og dette sprer seg også til serveringsbransjen. Nå får du dessuten også cocktails på fat.

 

3. Nostalgi

Skikkelige kitsch-drinker som får frem feel-good-vibbene er noe av det gjestene ønsker seg nå, ifølge amerikanske trendrapporter. Børst støv av klassikere som Tequila Sunrise, Pina Colada, Cosmopolitan, Tom Collins, Manhattan, Negroni, Amaretto Sour, eller lag din egen vri på Long Island Ice Tea eller en lun Irish coffee.

 

4. Overrask gjesten!

Fokus på smak og kreativitet er fortsatt populært, gjerne med noe gjesten ikke hadde forventet. Skum, røyk, fancy isbiter, fargerik garnityr og gjerne litt spennende og spicy smak.

 

5. Miljøhensyn

Merkevarer som jobber for å redusere CO2-avtrykket sitt får også en høy stjerne hos gjesten. Selv de store drikkevareaktørene satser stort på en mer miljøsnill fremtoning – både gjennom nye ingredienser og emballasjeteknologi. Kunstige ingredienser og fargestoffet er på vei ut, og kundene ønsker mer av naturlige smaker og farger. Det finnes også produsenter som lager juicer og drikkevarer på frukt og grønt som ellers ville blitt kastet. – Positivt for miljøet og samvittigheten.

 

6. Helse og velvære

Drikke som gjør «mer» enn å bare slokke tørsten, fortsetter: Drikker tilsatt vitaminer og helsebringende ingredienser som skal gjøre godt for både kropp, tarm og immunforsvar. Sukkerfritt og energidrikker fortsetter også med høye salgstall.

 

7. Premium drikkevarer

Drømmen om en «oppnåelig luksus»-opplevelse, blandet med hjemme-miksing-trender fra TikTok og Instagram under pandemien, har gjort at premiumvarianter av både blanke og brune spritprodukter virkelig har fått et oppsving. Premium tequila, rom og gin vil vi se enda mer av i året som kommer. I de norske alkoholutsalgene ser vi at boblende vinprodukter musserende viner, sider, øl og alkoholfri musserende vin økte markant i popularitet i 2022, og også denne trenden spås å fortsette, – spesielt om vi skulle få en lang og mild sommer. 

 

Les også:

- Bærekraft i glasset

- Champagne til fest og feiring

- Hvordan får man skjenkebevilling?

 

Kilder: vinmonopolet.no, jde.no, coca-cola.no, snipp.com, forbes.com