Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Pjolter & Punsj – Et dypdykk i nordiske råvarer

Forfatter: Gourmet

Pjolter & Punsj – Et dypdykk i nordiske råvarer

I Stavanger finner vi en cocktailbar som på bare tre år har rukket å bli legendarisk. Pjolter & Punsj er baren som har turt å kun satse på nordiske råvarer, og som umiddelbart ble en suksess i Stavangers uteliv.

Med erfaring, faglig tyngde, og ikke minst yrkesstolthet har Truls Thomsen, Johan Wendt Olaussen, André Kvilhaug og Erlend Øverland ikke bare åpnet en vellykket bar, men laget en destinasjon for kvalitetsbevisste, utforskende gjester. 

 

Suksess med en tydelig nordisk profil

Stavanger er blitt byen som i norsk sammenheng kanskje «leder» når det gjelder mangfold, trender og utvalg innen restaurant og uteliv. Med et internasjonalt næringsliv og generell stor befolkningstilvekst, er Stavanger en pulserende by med et stort og bredt tilbud til mennesker som vil nyte livet. I Stavangers jungel av barer, kafeer og restauranter, er det en fordel med et konsept som skiller seg ut. Pjolter & Punsj tilbyr en komplett smaksopplevelse utelukkende basert på nordiske råvarer. Gjennom cocktailbaren har virkelig gründerkvartetten Truls, Johan, André og Erlend truffet blink. Pjolter & Punsj er baren som åpner en ny verden av smaker for deg, og som virkelig understreker det med grønt gress og andre sider av bekker.

 

Servert av premierte bartendere

Om du besøker Pjolter & Punsj en vilkårlig dag og på et vilkårlig tidspunkt, kan du være helt sikker på at besøket vil bli noe du kommer til å huske lenge. Du møter høyst sannsynlig norgesmesteren i bartending 2019, Truls Thomsen bak baren, som høyst sannsynlig er mannen bak Norges mest spennende cocktail-kreasjoner. Truls forteller at han har jobbet i bar «helt siden han var gammel nok», og har et lidenskapelig forhold til smak, kvalitet og kortreiste råvarer. Han forteller at gründerteamet tidlig i 2017 var spent på om konseptet var levedyktig, og om publikum var villig til å bytte ut internasjonale klassikere med nordiske alternativer. Da cocktailbaren åpnet i mai 2017, skulle det ikke gå lang tid før det ble bekreftet: – Ja, Stavanger var klar for et dypdykk i nordiske drikkeråvarer.

 

Komplett, kortreist barkart

Truls forteller videre at det var viktig at et rent nordisk konsept ikke skulle ha begrensinger, snarere muligheter. Ønsket gjesten en klassisk longdrink, var disse fullt mulig å tilberede med norsk eller nordisk brennevin. Gjesten skulle ikke få inntrykk at dette var en «alternativ» bar. Det som imidlertid skjedde, og som Truls og resten av Pjolter & Punsj-teamet forutså, var at gjestene heller valgte fra barens helt unike cocktail-kart. I dag står Pjolter & Punsj sine 17 egne cocktails og drinker for ca. 80 % av omsetningen.

 

Norske gjester er ikke vant til god service

Et viktig element for Truls, Johan, André og Erlend, var at Pjolter & Punsj skulle være baren der gjestene også kommer til å huske servicen de fikk. Besøker man «high-end»-barer ellers i Europa, blir vi nordmenn ofte overrasket over den ekstra servicen vi opplever. Den ekstra oppmerksomheten, den lille kommentaren fra bartenderen der han eller hun forteller litt om hva du har i glasset. «Pjolter & Punsj skal være en slik bar», sier Truls. «Pjolter & Punsj skal være baren der du både husker den gode smaken og den gode servicen.»

Et nisjekonsept krever fleksible leverandører Med et spisset nisjekonsept som Pjolter & Punsj er man avhengig av å finne leverandører som har tro på konseptet, og som strekker seg langt i å få tak i de nødvendige varene. Etter mange år i bransjen kjente Truls Jan Erik Fister, som etter mange år i bryggerisektoren, nå jobbet hos Servicegrossistene D. Danielsen i Stavanger. Han var den første som det var naturlig å kontakte. «Etter snart fire år, handler vi fremdeles så og si alt av Jan Erik», sier Truls. «Driver du et nisjekonsept, er du for mange leverandører uinteressant.

Hos Servicegrossistene D. Danielsen så vi en leverandør som tenkte helhet og ikke bare den enkelte varelinje.» Truls forteller videre: «Den store fordelen med D. Danielsen som hovedleverandør, er at vi praktisk talt kun har ett bestillings- og kontaktpunkt. Enten vi skal kjøpe blandevann, friske urter eller en eksotisk flaske fra en forblåst øy, ja, så er Jan Erik på pletten og sier; «–  ja, det fikser vi!».»

 

Krevende kunde er gøy

Jan Erik Fister på sin side legger ikke skjul på at det er gøy å ha krevende kunder slik som Pjolter & Punsj. «Det går litt sport i å skaffe alle varer de gutta ber om», sier Jan Erik. «Selvfølgelig må jeg ha tunga rett i munnen, så ikke det blir rene tapsprosjektet. Det det imidlertid har vist seg, er at gjør man ting riktig, kan alle involverte parter tjene penger, selv med et så komplekst konsept som Pjolter & Punsj. Gjensidig respekt og felles målforståelse gjør at vi alltid strekker oss langt for våre kunder, selv om enkeltvolumet på én vare isolert sett ikke er det høyeste.» Videre forteller Jan Erik at Servicegrossistenes logistikk og distribusjonssystem er bygget på alle varer på én bestilling og én levering. Dette har vært en kritisk suksessfaktor når det kommer til Servicegrossistenes suksess innen alkoholkategorien.

 

På lag med produsentene

En av «motorene» i Pjolter & Punsj er den norske akevitten. Akevitten har uante bruksområder. Den norske akevitten er en nøytral sprit på potet som er smaksatt med ulike krydder og urter, for deretter å enten lagres på fat eller tanker. I Norge er Arcus den desidert største akevittprodusenten, og Arcus har vært en sentral medspiller, helt siden Pjolter og Punsj fortsatt bare eksisterte i skissebøkene. Henrik Kay hos Arcus forteller ydmykt om Pjolter og Punsj i Stavanger, og er ikke redd for å utnevne dem til akevittambassadører av øverste klasse. «I 2016 lanserte Arcus sin første akevitt spesielt utviklet for cocktails og drinker, Lysholm No. 52, og den mottakelsen gutta i Pjolter & Punsj har vist den, har vært fenomenal», sier Henrik. «Å ha kunder som Pjolter & Punsj gjør det enda morsommere å jobbe med akevitt og norske råvarer. Det er gøy at den kortreiste trenden også har nådd drikkesegmentet!» sier han.

Suksess gjennom dedikert samarbeid Pjolter & Punsj har vist seg som en suksess, og etter snart fire år er teamet egentlig det samme som ved oppstarten; gründerne Truls, André og Erlend, Arcus og D. Danielsen. Alle parter har fått merverdi av samarbeidet, og alle er klare for å ta baren til nye høyder. Jan Erik forteller at D. Danielsen helt klart har blitt en bedre alkoholleverandør som følge av samarbeidet, og Arcus får bistand av Pjolter & Punsj-teamet til produktutvikling, sparring, og ikke minst, til markedsføring av produktene. Pjolter & Punsj på sin side har fått lidenskapelige dedikerte leverandører, som både på betingelsesnivå, men ikke minst på servicenivå, er helt unike.

 

 

Interessert i å lese om flere av våre leverandører? Les om Nova Sea, Latter og Britannia Hotel!