This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Smarte tips til å håndtere lavsesongen

Smarte tips til å håndtere lavsesongen

Stille perioder er kritiske for alle som driver restaurant; inntektene stopper opp og usikkerheten melder seg. – Da er det godt å vite at det finnes muligheter!

Nærmiljø med potensiale

Ok, det er egentlig litt for stille i handlegatene, og du skulle helst sett at flere tok turen over dørterskelen til restauranten din. Er det likevel noen i nærheten som kunne trenge et kulinarisk lyspunkt? Finnes det bedrifter i nærheten, der du kan tilby å komme på besøk for å vise frem menyen din og vise at du eksisterer? Du kan dele ut rabattkuponger og smaksprøver, eller invitere til visitt på kjøkkenet.

Mulighetene er mange, men nøkkelen er å gjøre bedriften litt kjent med deg, og samtidig vise frem hva restauranten din er god på. Klarer du å skape et eierskap til restauranten din for kundene eller bedriftene i nærområdet, vil de velge å komme til deg i stedet for å ta lunsjen i kantina eller i den nærmeste restauranten på hjørnet. Kanskje stedet ditt kan bli et yndet lunsjsted for viktige forretningsavtaler?

– Eller er du så heldig at du driver et spisested i nærheten av en populær turistdestinasjon? Da kan du høre med en reiseoperatør og tilby nistekurv eller transportable mellommåltider, eller hva med å by turister på smakskveld med lokal mat eller drikke? Finnes det et potensiale i nærmiljøet som du ikke har åpnet øynene for før?

 

Tips:

NHO Reiseliv satser på at Norge skal bli en reisedestinasjon - året rundt. Ligger det en mulighet for bedriften din her?

 

Generalprøve til storinnrykk

Bruk dødtid til å lage mat fra bunnen av! Mange serveringssteder har stillere perioder på kjøkkenet i september og oktober. Det er nå dere har mulighet til å få laget opp tilbehøret som brukes til den travle julebordsesongen. Fermenter en dunk med rødkål, eller legg ned din egen kryddersild på lake, eller sett av tid til å prøve ut nye råvarer og smakskombinasjoner. Da er du klar for innrykk når sesongen er i gang, og du sparer bunnlinja. Som bonus får gjesten en helt spesiell, personlig matopplevelse med hjemmelaget mat.

 

Ideer til nye kundemuligheter:

 

Lokale bedrifter

Åpner det seg en mulighet for å levere møtemat og overtidsmat til en bedrift i nærområdet? Enkelte bedrifter har egne avtaler med større leverandører, men mange bedrifter er også åpne for lokale alternativer. Gjør du bedriften kjent med restauranten din, og viser du dem litt ekstra service og omtanke, øker sannsynligheten for at de tar en telefon til deg først når de skal bestille møtemat neste gang!

 

Sultne turister

Kan du gjøre avtaler med lokale reiselivsaktører? Turister higer etter de autentiske opplevelsene, og mange betaler villig for å få med seg mest mulig av tiden de er på besøk. Kanskje de lokale guidene gjerne skulle tilbudt turistene spennende lunsjkurver eller gourmetservering i en forvarmet lavvo? Eller kanskje restauranten din kan invitere til kokkekurs eller en drinksmakekveld med en nordisk touch?

 

Utleie av kokk og grill

Moderne catering er mer enn bare snitter og koldtbord! Når det skal arrangeres større selskaper og arrangementer, er det stadig flere som ønsker en personlig tilnærmet servering, gjerne med egen kokk som er reservert bare for dem. Grillmat som cateringtilbud blir stadig mer populært. Mange mennesker blir mettet, og kokken får en egen kontakt med gjestene.

 

Eventer

Finnes det muligheter for deg å flytte kjøkkenet ut når det skjer noe i byen? Markedsdager? Konserter og festivaler? Det er fint å kunne ta del i lokalmiljøet og være synlig for nye, potensielle kundegrupper. Her kan du samarbeide med lokale produsenter, eller du kan bruke en forenklet versjon av konseptet ditt, og kanskje teste ut noen nye smaker og få umiddelbar respons fra publikum?

 

Food trucks

Med en ekstra innsats og investering, kan en egen food truck eller matbil tilknyttet restauranten, være en god løsning hvis avstanden mellom deg og gjesten blir stor. Med en egen food truck har du alt du trenger på ett sted, og kan flytte hele kjøkkenet med deg etter behov, og du vil glede nye mennesker hver gang du sveiver ut kalesjen.

 

Visste du at…

Mattilsynet har egne hygieneregler for eventer og transportable kjøkken, som det er lurt å sette seg litt inn i.

Les mer på lovdata.no, vedlegg II, kapittel III

 

Teknologisk restauranthjelp

Om ikke markedsføring kan være til hjelp, hva da med en dose teknologi? Du vet kanskje også at det finnes ulike tilbudsportaler for forbrukere på nett? Ved å tilby middager til lavkost i stille perioder, kan du teste ut nye menyer og bygge tillit til en god kjerne med besøkende. Slike løsninger kan hjelpe deg med å fylle opp restauranten i lavsesongen og samtidig gjøre restauranten din mer kjent i nærmiljøet.

I løpet av de siste årene har det også dukket opp ulike matleveringstjenester. Via en app kan kunden bestille retter fra en valgfri restaurant i området og få maten transportert hjem til seg. Disse tjenestene har blitt veldig populære i de store byene. Kan denne formen for take-away-tilbud være noe som passer for dere?

Visste du at det også finnes spesielle former for digital annonsering for restauranter tilknyttet karttjenester på nett? Når gjesten som søker med smarttelefonen sin etter et sted å spise, vil restauranten din dukke opp som forslag hvis gjesten befinner seg i nærheten. – Slik kommer gjesten nærmere deg!


Slik får du tak i spesialvarer

Slik utformer du en god meny

 

SG_CTA-knapp_etablererguiden23.jpg