This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Miljøvennlig mat. Myter og fakta.

Miljøvennlig mat. Myter og fakta.

Hva bør vi være bevisst på, og hva slags grep gir størst effekt?

En rautende klimaversting

Hvor miljøpositive ulike matvarer er, kan variere fra land til land og fra region til region. Også forskerne imellom er uenige om hvilke faktorer det kan lønne seg å konsentrere seg om. Men flere internasjonale studier har blitt enige om én ting: Rundt 10 til 15 prosent av den menneskeskapte, globale oppvarmingen, kommer alene fra dyrehold i matproduksjonen. Av dette igjen står kjøttkveg og melkekyr for til sammen 61 prosent av drivhusgass-utslippene. Storfe står dermed alene for rundt 10 prosent av all menneskeskapt, global oppvarming.

 

Myte 1: «I Norge kommer det meste av storfekjøttet vi spiser fra melkekuer. Siden  vi også utnytter melken fra dyret, er det norske storfekjøttet litt mer «klima-snilt» enn storfekjøtt andre steder i verden.»

I og for seg riktig, og skal vi tenke matsikkerhet, kan vi være trygge på at norsk storfekjøtt kommer fra friske dyr, med eurpoas laveste antibiotikainnhold. Men i det store miljøregnskapet, bør også bruken av den norske biffen begrenses. Norsk produksjon krever blant annet  mye energi, spesielt gjennom vinteren. Nordmenn er også veldig glad i prossessert kjøtt, som kjøttdeig, burgere og pølser. Dette krever ekstra energi å produsere.

 

Myte 2: «Drøvtyggere utnytter norske grovförressurser på en måte som ingen annen produksjon kan få til. De holder dessuten kulturlandskapet ved like.»

Men kjøttforbruket har økt drastisk, faktisk doblet seg, siden 1982. Metangassutslippene fra beitende dyr, spesielt kyr, er også betydelig. Kyr lever dessuten lenger enn andre typer kjøttproduserende dyr, og rekker å forurense over lenger tid, per kiloenhet.

 

Grønnsaks-slakting i kjøttbransjen

Kjøkkenet ditt kan spare så mye som 15% i utslipp ved å bytte ut animalsk protein med vegetabilsk protein. De største kjøttprodusentene i Norge er selvfølgelig også med på det store klimaløftet. Nye produkter med grønnere ingredienser er under stadig utvikling. Slakteri-fagfolk som var ansatt for å utvikle kjøttprodukter, rynket kanskje på nesen i starten, men entusiasmen for «grønnsaksslakting» er på vei opp, også i den mer tradisjonstunge delen av bransjen. Utviklingen skjer hele tiden, og utvalget vokser. Smak deg frem til de beste alternativene til ditt serveringssted!

 

Kilder: forskning.no, orkla.no