Forutsigbarhet i hotelldrift
Det er vel ingen hemmelighet at hotell- og restaurantnæringen er det segmentet med størst svingninger i omsetningen gjennom året. Da kreves det litt ekstra for å kunne ha en forutsigbarhet og være forberedt på det meste.
God planlegging
For dem som har drevet i bransjen en stund er dette en selvfølge; hotellet må ha en plan for alt. Det dreier seg om alt fra beredskap og krisehåndtering, til å sørge for å sikre dere litt ekstra belegg hvis dere må snu dere fort. Ha en plan for alle eventualiteter, sørg for velfylte lagre med varer som holder seg lenge. Se på mulighetene for gjenbruk og matvarer og utstyr med ulike bruksområder. - Og hvilke roller skal de ulike ansatte ha når hotellet på kort varsel fylles opp med gjester?
Gode bestillingsrutiner
Et ryddig bestillingssystem og gode avtaler med lokale leverandører og grossister kan være til god hjelp for hotellet for å kunne opprettholde en god orden. En forutsigbar og serviceinnstilt leverandør med et stort sortiment, som kan snu seg fort og levere det meste, kan være en god hjelpende hånd for et travelt hotell. Grossister som har drevet med storhusholdning i mange år, har god kompetanse på å se hvor skoen trykker, og kan bistå med gode løsninger for hotellet ditt.
Kjenn din gjest
Det kan være stor forskjell på hva turister forventer og ønsker seg av et overnattingssted. Hva tenker og mener gjestene som kommer til destinasjonen din? Prat og ta dere tid til å bli kjent med besøkende som velger ditt hotell. Ved å vise service til hver enkelt gjest og bruke tid på å bygge opp en gjennomtenkt profil som passer til kundegruppen, blir det lettere å holde en god forutsigbarhet, bade for gjesten, for de ansatte – og for bunnlinja.
Jevnere drift hele året
En av de største utfordringene i hotellbransjen er de store svingningene gjennom året, med utskifting av arbeidskraft som en stor og dyr risikofaktor. Den norske sommeren er kort, så sesongarbeidere kommer vi nok ikke helt unna. I de siste årene har NHO Reiseliv (Artikkel fra 2016: https://www.nhoreiseliv.no/om-oss/arsrapport/arsrapport-2016/bransjeutvikling/) og Innovasjon Norge (Få informasjon og veiledning her: https://www.innovasjonnorge.no/Reiseliv/) ønsket å få til et sterkere fokus på helårsturisme. Med en jevnere drift hele året og flere bein å stå på, får man også mer forutsigbarhet. Da kan det bli lettere å holde på god arbeidskraft, og å holde kompetansen oppe hele året. For turister som reiser i Norge, er det først og fremst naturen og opplevelsene gjestene vil ha. – Og det er faktisk mange som nettopp ønsker å oppsøke det barske, værutsatte og røffe. Visste du for eksempel at mange briter kommer til Norge for nettopp å få en ekte arktisk opplevelse?
Les mer om nøkkeltall innen turisme her.
Finnes det måter å tenke helårsturisme på hotellet ditt? Kan det arrangeres langhelg-tilbud for familier? Teambuilding for bedrifter? Har dere potensiale til å drive kursvirksomhet, eller starte et tilbud for business-gjester? Kitekurs på vann eller snø? Matkurs med lokale delikatesser? Havfiske? Isklatring? Turismen er i konstant endring, og stadig flere er på jakt etter de unike opplevelsene.
A winning team
Når høysesongen står på som verst, er det avgjørende å ha et velfungerende team som stoler på hverandre. Dyktige medarbeiderne med høy grad av lojalitet og som yter mye, har ofte også en høy grad av indre motivasjon. Ved å skape en kultur for samhandling og tillit, med reelt opplevd innflytelse og selvstendighet, får man også større trivsel og arbeidsglede på arbeidsplassen.
Lag et mestringsklima der de ansatte får sine ansvarsområder. Oppgavene på et hotellkjøkken er mange; planlegging av menyer, varebestillinger og innkjøp, tilberedning og rydding av måltider, måling og veiing av svinn; kanskje slike oppgaver kan byttes på, slik at alle deler et ansvar for kalkyler, svinn og bunnlinje?
Kilder: visitnorway.no, innovasjonnorge.no, ledernytt.no, SSB.no