Bærekraftsstrategi 2020-2025
I Servicegrossistene vektlegger vi betydningen av bærekraft i vår daglige drift. Vi har dedikert oss til å prioritere, fremme og aktivt arbeide med bærekraft, ikke bare i vår virksomhet, men også ved å inspirere ansatte og kunder til å ta riktige valg.
Overordnede mål:
- Vi utformer vår virksomhet etter prinsippet om bærekraftig utvikling, sørger for at våre aktiviteter er i tråd med fremtidens behov.
- Vi støtter FNs bærekraftsmål og arbeider aktivt for å bidra til å oppnå dem.
- Vi hjelper våre ansatte og kunder med å gjøre valg som fremmer en bærekraftig utvikling.
Effektmål:
Vi legger vekt på tre nøkkelområder:
-
Miljø og Klima: Vi tar målrettede skritt for å bidra til å bekjempe klimaendringer og sikre livet i havet, på land, samt rent vann og sanitære forhold.
-
Sosiale faktorer/samfunnsfaktorer: Vi ønsker å være en ansvarlig aktør som påvirker positivt i sosiale, økonomiske og miljømessige dimensjoner.
-
Økonomisk utvikling: Ved samarbeid ønsker vi å fremme ressurseffektiv produksjon som reduserer klimapåvirkning, mens vi også støtter anstendig arbeid og økonomisk vekst.
Verktøy:
Vi benytter flere verktøy for å fremme vår bærekraftsstrategi:
- Factlines
- Dette inkluderer egenvurdering og oppfølging av avvik (CAP).
- Etisk Handel Norge
- Vi benytter deres rådgivning, rapportering og opplæringsverktøy.
- Simpli
- For internkontroll og utvikling av prosesser og prosedyrer.
- Miljøfyrtårn
- Alle våre grossister vurderes individuelt for en mest mulig transparent forretningspraksis.
Oppfølging:
Vi følger kontinuerlig opp på vår bærekraftsprogresjon ved å:
- Følge opp forbedringer (CAP):
- Overholde etiske retningslinjer
- Gjennomgå og følge oppkontraktskrav.
- Gjennomgå og følge opp kundekrav
- Stadig gjennomføre risikovurdering av ulike aspekter ved driften vår.
- Bruke miljøregnskap som fokuserer på kildesortering, energiforbruk, og en strategi for et utvalg av leverandører med sertifiseringer.
Vi inviterer deg til å bli med oss på denne reisen mot en mer bærekraftig framtid. Din rolle som kunde er avgjørende, og sammen kan vi gjøre en betydelig forskjell.