Max Hamburger - en bærekraftig smaksvinner
I den svenske burgerkjeden MAX har smak, bærekraft og sunnere alternativer alltid stått øverst på agendaen, med stor suksess. De har til og med vunnet FNs klimapris for miljøfokuset sitt.
Velsmakende suksess fra Sverige
Den første MAX-restauranten åpnet i Gällivare i Nord-Sverige i 1968 av 19 år gamle Curt Bergfors. I dag finnes det til sammen 177 MAX-restauranter i Sverige, Norge, Danmark og Polen. Selskapet er fremdeles familieeid, og sammen med sønnene Richard og Christoffer leder Curt Bergfors den dag i dag driften av hamburgerkjeden som arbeidende styreformann. I dag er MAX den mest populære og premierte hamburgerkjeden i Sverige, og har de siste 10 årene fått mange nye tilhengere også utenfor Sverige.
Fra det kongelige slott til MAX Hamburger
Jonas Mårtensson er MAX-konseptets sjefskokk, og har utviklet hele MAX-menyen. Jonas har fartstid fra de beste restaurantene i Stockholm og Paris, og før han begynte hos MAX, jobbet han for den svenske kongefamilien. Jonas er matentusiast på sin hals, og da han skjønte at Curt Bergfors stilte minst like høye krav til kvalitet, smak og råvarer som kongen og dronningen, samt at han var kanskje en av Sveriges fremste matinnovatører, var jobben hos MAX umulig å si nei til. Jonas er mannen som kjenner MAX-konseptet aller best, og som gjennom tett samarbeid med Bergfors-familien er en viktig del av MAX’ suksess.
Jonas Mårtensson, sjefskokk i MAX-konseptet
I forkant av utviklingen
Curt Bergfors var helt fra starten overbevist om at en meny ikke må være statisk, men hele tiden være under utvikling. Folks preferanser er i konstant endring, og en god meny må alltid ligge i forkant. Jonas understreker viktigheten av dette, og viderefører Curts 3 tanker om hvordan en meny skal bygges opp. Jonas kan fortelle at det eneste som ikke har blitt byttet ut på menyen, er MAX sin originale burgerdressing. «MAX sin originale dressing får man ikke tulle med», sier Jonas. Som et resultat av å alltid være i forkant, og å forutse hvilke trender som kommer til å komme, satte Curt Bergfors vegetar på menyen allerede før år 2000. Bransjen trakk på smilebåndet, men Curt var overbevist om at rødt kjøtt, fett og salt ikke var fremtiden. Et skifte var nødt til å komme, og han skulle få rett. Etter å ha jobbet med vegetarmat i over 20 år, er naturlig nok MAX den hamburgerkjeden med kanskje den aller beste og mest vellykkede plantebaserte serien.
«God, sunn og grønn mat for alle, fremfor vegansk mat for veganere.»
Grønn vekst
Under paraplyen «Green»-familien, samlet MAX i 2016 sine plantebaserte matretter. Mye hadde skjedd de siste ti årene, og det grønne skiftet var absolutt i gang. Jonas forteller at Green-familiens suksess i hovedsak skyldes at den er utviklet for alle. Tanken var «God mat for alle, fremfor vegansk mat for veganere» Det skulle være lett for vanlige forbrukere å velge kjøttfrie alternativer, uten at det skulle gå på bekostning av kvalitet og smak. «I dag skapes en stor del av veksten MAX opplever gjennom våre bærekraftige, plantebaserte alternativer. Vi når ut til et mye bredere kundespekter, og hos MAX vil alle finne noe de liker», sier Jonas. Plantebasert mat er ikke lenger for spesielt interesserte, men for helt vanlige mennesker, som både ønsker å spise sunnere for sin egen helses skyld, og også spise mer bærekraftig. MAX sin betydelige satsing på vegetar-kategorien i over 20 år, gjør MAX til vegetar-spesialisten i sitt segment, og også en av de mest bærekraftige restaurantkjedene på markedet.
« I dag skapes en stor del av veksten MAX opplever gjennom våre plantebaserte alternativer.»
Jonas Mårtensson, sjefskokk hos MAX Hamburger
FNs klimapris
I 2019 vant MAX FNs klimapris for å ha oppnådd å lage verdens første klimapositive hamburgermeny. Det betyr at for hver burger MAX serverer, reduseres karbondioksidet i luften. Dette oppnås ved at selskapet har redusert sine CO2-utslipp i absolutt alle ledd av virksomheten, samtidig med at utslippene kompenseres 110% via treplanting. Jonas forteller at den klimapositive menyen er en av de aller største milepælene for MAX, og er glad og stolt av å være med på å gjøre verden litt bedre.
MAX har som mål at mindre enn 50 % av salget skal være rødt kjøtt. I dag står ikke-rødt kjøtt for 42 %, så målet nærmer seg i ekspressfart!
11 mai 2011 åpnet den første restauranten utenfor Sverige ved Karl Johans Gate i Oslo. Den er fortsatt en av flaggskiprestauranten til kjeden i Norge.
Servicegrossistene er stolt leverandør til MAX Hamburger. Les mer om hva vi kan tilby her: