Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Hygieneguide for travle restaurantdager

Hygieneguide for travle restaurantdager

Med høyt tempo og fullsatte bord kan små slurvefeil få store konsekvenser.

Det er spesielt tre områder som er viktige å ha fokus på, for å holde hygienestandarden høy:

1. Hold lokalet skinnende rent

Gulv, vegger og arbeidsflater og utstyr skal ikke bare se rene ut – de må også tåle grundig og gjentatt rengjøring og desinfisering. Tips: Ha en fast vaskeliste for travle dager, og sørg for at alle vet hvem som har ansvar for hva. En effektiv avfallshåndtering bør også være på plass: Avfall må fjernes raskt og plasseres i tette beholdere som holdes unna matlagingsområder.

 

2. Riktig behandling av matvarer

Det er kritisk å holde kald mat kald og varm mat varm. Finn et godt system som er lett å følge opp, som fargekodede bokser eller skuffer for å skille råvarer, og en tydelig plan for oppbevaring i kjølerommet. Hvis du serverer spesialretter til jul, pass på å ha tydelige retningslinjer for hvordan de skal behandles.

 

3. Hygiene: Et teamsamarbeid

De ansatte er første forsvarslinje mot hygienefeil. Gi dem korte, praktiske hygiene-briefs før skiftet starter, og oppfordre til å ta små pauser for håndvask og skift av klær. Gjør hygiene til en laginnsats! Oppmuntre til samarbeid – for eksempel at én person sjekker kjøleskapstemperaturen mens en annen kontrollerer avfallshåndteringen. Ha plakater eller enkle sjekklister tilgjengelig, så ingen glemmer reglene. Er noen i teamet syke? De skal være hjemme – punktum.

Tar du små grep hver dag, kan du senke skuldrene og fokusere på det som virkelig teller: God mat, fornøyde gjester og den gode julestemningen.

 

Finn alt du trenger for å holde det gullende rent på sg.no

Les også: 

Sjekkliste for jule- og vintersesongen
Smilefjesordningen

 

Vi har samlet våre beste renholdstips i en egen e-bok. - Se her:



Read the guide in English