Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

8 gode tips til å få flere kunder

: Servicegrossistene

8 gode tips til å få flere kunder

Hva som er musikk i restauranteierens ører? – Den lune lyden av summende, fornøyde stemmer som fyller restauranten. Men folk kommer ikke strømmende av seg selv. Kan det finnes noen smarte knep?

Beliggenhet

Det er jo egentlig ganske åpenbart; som serveringssted er det smart å være der den potensielle gjesten er; nær handlegater, i bysentrum eller i nærheten av forretningsstrøk. Er ikke restauranten privilegert med sentral beliggenhet, er det dere som må du sørge for å komme til gjesten. Kan konseptet utvides? Kan markedsføring være til hjelp, eller hva med teknologi? Det finnes etter hvert mange former for digital annonsering som informerer gjester om restauranter som ligger i geografisk nærhet til der de måtte befinner seg. – Det finnes mange nye og spennende måter å bli mer synlig på.

 

Noe for alle

Ta gjestenes ulike behov på det dypeste alvor. Når alt kommer til alt, handler servering om omsorg for alle som kommer til stedet ditt og oppsøker din tillit. Vis derfor tydelig i menyen at du har alternativer for alle. Spesielt tilrettelagt mat, som allergivennlige retter og vegetarretter bør være lett å finne frem til, og inneholde ryddig informasjon. Skal menyen også ha en ekstra omtanke for barn? Barn spiser ikke lenger bare pølse og pizza, kan det serveres noe spesielt og spennende for dem? En smart meny er en meny som får alle gjester til å føle seg velkomne.

 

Full kontroll

Det første som møter gjesten når dørterskelen forseres, er personalet som ønsker velkommen til restauranten. Det tar ikke lang tid for gjesten å oppfatte om alt er på stell, og om stedet har en god atmosfære. Når personalet har full kontroll og viser interesse for gjesten, slapper også gjesten av. Et velfungerende, sterkt team der lagarbeid i fokus, skaper trygghet, og smitter over på stemningen i restauranten. En stresset servitør som klager på kokken, er ikke veldig sjarmerende, og frister neppe til gjentakende restaurantbesøk.

 

Gjestfriheten

Det gjelder ikke bare å få gjestene over dørterskelen. Vi ønsker jo også at de skal komme igjen – og ta med seg sine nære og kjære. Her streber vi etter den store helhetsopplevelsen; vis omsorg for gjestene dine, behandle dem som kongelige, og sørg for høy kvalitet og håndverk over hele linja. Pass på å gi gjesten «det lille ekstra», tilby deg å henge opp yttertøyet, server en liten ventesnacks, en sjokoladebit til kaffekoppen, eller kom med varme vaskekluter etter skalldyrsmåltidet. De små detaljene påvirker helhetsopplevelsen til gjesten. Bruk gjerne en personlig vri på det som serveres, og fortell gjesten om historien bak.

 

Hyggelige priser

Hvem er vel ikke glad for å kunne spare noen kroner i Norges stive restaurantmarked? Om konseptet og budsjettet tillater det, kan det være en konkurransefordel å legge seg lavt på pris. – Flere gjester får da mulighet til å komme til deg oftere. Et smart tips, er å servere mindre sideretter til hyggelige priser. På den måten får gjesten en stor valgfrihet mellom retter og smaker, og bestemmer selv hvor mange penger han/hun ønsker å bruke på måltidet, og for restauranten blir det også lettere å beregne kostpris på maten.

 

Den nye jungeltelegrafen

Saueflokkmentaliteten er sterk, og mange av restauranttriksene kjenner vi fra før; strategisk bordplassering ved vinduene viser forbipasserende at her er det stemning og fornøyde gjester. Gode rykter og en god opplevelse smitter fort videre, likevel må det hele tiden jobbes hardt og målrettet for å gjøre seg fortjent til det. Med sosiale medier har det også oppstått en ny type jungeltelegraf. Ikke alle kokker er fan av gjestenes Insta-knipse-seanser når maten kommer på bordet. Kan noe likevel gjøres til restaurantens fordel? Hvordan kan gjestene selv hjelpe til med å spre det gode ord om restauranten videre? En bevisst holdning og en god strategi er lur å ha på plass!

  

Nærmiljø med potensiale

Om du ikke holder til i en sentrumsnær handlegate, kan det ligge mye potensiale i nærmiljøet du har rundt deg. Ligger serveringsstedet ditt i nærheten av en bedrift som kunne ha behov for servering av møtemat eller overtidsmat? Du kan for eksempel tilby å komme på besøk for å dele ut smaksprøver og vise frem menyen din. Kanskje restauranten din på sikt kan bli et yndet lunsjsted for viktige forretningsavtaler? Det ligger også et stort potensial i serveringssteder som ligger i nærheten av populære turistdestinasjoner. Kan du samarbeide med et turistbyrå og tilby nistekurv, eller stille med kokker og sørge for lunsjservering ute i det fri? Kanskje du kan arrangere smakskvelder i restauranten med lokal mat eller drikke, som et tilbud til turister? NHO Reiseliv satser på at Norge skal bli en reisedestinasjon - året rundt. Ligger det et potensiale for bedriften din her?

 

Ha tro på konseptet!

Tør dere ta den helt ut og virkelig være kompromissløse? Med en selvtillit for kokkefaget, et klart konsept og originalitet kan faktisk gi konkurransefortrinn om det gjøres på riktig måte. Det er nemlig ikke alltid du er nødt til å lytte til gjesten. Noen der ute kunne sikkert ønsket seg en 300-retters meny, for å få plass til både kjøttkaker og sushi å velge mellom, men hva er det som gir iver og entusiasme blant kokkene selv? Hold det enkelt og lag en ryddig meny. Det kan være smart å ha et tydelig konsept og en konkret kundegruppe å ha i fokus. Ønsker dere å nå ut til barnefamilier, par, forretningsfolk, pensjonister eller studenter? – Gjør deres egen greie, men med en gjennomtenkt plan bak.

 

SG_CTA-knapp_etablererguiden23.jpg