Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Oluf Lorentzen- det lille ekstra

Forfatter: SG Gourmet

Oluf Lorentzen- det lille ekstra

Oluf Lorentzen AS er en handelsbedrift som nå drives av 5. generasjon Lorentzen og som kan tilby førsteklasses varer og matopplevelser.

Fra Oluf Lorentzen overtok forretningen han jobbet i, Chr. Magnus & Co., i 1869 og til i dag, har bedriftens verdier og forretningside vært den samme. Hos Oluf Lorentzen skulle kundene få det beste utvalget av de aller beste varene. Oluf Lorentzen var og er det naturlige stedet å handle når du er ute etter det lille ekstra. I dag teller varekatalogen over 2300 varelinjer fordelt på 200 leverandører. Felles for alle produktene er at de alle er spesialiteter innen sin kategori. I tillegg til ost, inneholder Oluf Lorentzens sortiment kjøttvarer, pasta, hermetikk, olivenoljer, eddiker, asiatisk mat, krydder, marmelader, kaffe, te, og en rekke andre delikatesser.

 

En ny ost hver eneste dag

Med over 400 ulike lagerførte oster, kan man i praksis spise en ny ost hver eneste dag i året, om det skulle være ønskelig. Oluf Lorentzen er store på ost, og med et salgsvolum på 1700 tonn, utgjør ost den største kategorien. Idet SG Gourmet får en grundig omvisning i det store ostelageret, er det en tydelig entusiasme å spore hos Tom Erling. Som om det var malerier av Picasso, holder Tom Erling opp franske oster pent innpakket i hver sine treesker. Entusiasmen smitter raskt, og vi lærer både oster med egne meninger, så vel som mildere og snillere varianter bedre å kjenne.

 

Oluf Lorentzen Tom Erling BergDet lille ekstra

Å vandre rundt i Oluf Lorentzens ostehall var en liten åpenbaring. Finnes virkelig alt dette i Norge? Det er bare å oppmuntre Servicegrossistenes kunder til å la seg inspirere av utvalget. Tom Erling poengterer også at han synes det er gøy å handle med Servicegrossistene. «Servicegrossistene ser verdien av å tilby det lille ekstra, og setter personlig service og fleksibilitet høyt. Jeg opplever den gode kremmerånden hos Servicegrossistene, og det er også den samme som vår bedrift er tuftet på», sier Tom Erling, «hos Oluf Lorentzen drives vi av en genuin interesse for smak, kvalitet og variasjon, og ofte tar vi inn varer bare på magefølelsen», fortsetter Tom Erling, «det er jo ikke alltid magefølelsen er riktig, men du må tørre å bomme litt på veien mot fulltrefferne.» Med nesten 150 års erfaring ser det ut til at Oluf Lorentzens magefølelse er temmelig god. I det store showrommet er hyllene breddfulle av kjente merkevarer de fleste av oss forbinder med luksus og gode smaker.

 

Sett en spiss på menyen

Tom Erling Berg er den første til å innrømme at samtlige varer de selger er det ingen som 'trenger' Det finnes mange billigere alternativer, hvis det å betale minst og det å bli mett er de eneste kravene. «Våre varer er ikke de billigste, men de er av en kvalitet som er merkbart bedre på smak, og vi vet hvordan og av hvem varene er produsert. Våre varer kjøper du når du skal skille deg ut og tilføre menyen din noe ekstra.» Tom Erling forteller videre: «Å kunne fortelle gjesten din at årsaken til at pastasausen du har servert er så ufattelig god, er takket være San Marzano-tomatene, - Ja, det er gøy, det! De fleste restaurantgjester oppsøker deg jo ikke bare fordi de skal bli mette, de søker også en totalopplevelse, og med våre produkter blir denne opplevelsen forsterket.» Det har vært gøy å få ta del i Tom Erling Berg og Oluf Lorentzens verden av gode smaker og det siste tipset vi fikk før vi takket for oss for denne gang: «Gled dere til Burrataen! - Liker dere fersk Mozzarella, vil dere elske Burrata!»

 

Artikkelen er hentet fra SG Gourmet nr 1 2017.