Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Vi vil oppgradere nettbutikken vår onsdag 27. januar. I den forbindelse vil vi STENGE FOR INNLOGGING kl 13:45 og starte oppgradering kl 14:00.
Da vil eventuelle innloggede brukere bli "kastet ut".
Det er store mengder data som skal konverteres - men vi regner med å være ferdig til midnatt. Vi håper alle får handlet før dette og at det ikke er til stor ulempe.

Sumo

Forfatter: Gourmet

Sumo

Asian fusion og sushi-trenden lever i beste velgående, og har utviklet seg til å bli en sikker vinner enten man skal spise med venner eller ta med hele familien ut. Fra å være forbeholdt et lite mindretall, er nå sushi noe som går hjem hos de fleste. Restaurantkjeden Sumo har vært banebrytende i Norge når det kommer til å tilgjengeliggjøre sushi for en bredere gruppe gjester i alle aldre.

Lekent, men uten tilfeldigheter

Sumo består i dag av 8 restauranter i Norge og defineres som et lekent og folkelig «Asian Fusion»-konsept. Et fusion-konsept gir rom for et utvidet tilbud, der alle gjester vil finne noe de virkelig liker. Her åpnes det for blanding av kjøkkenskoler, smaker, geografiske opphav, og ikke minst muligheten å kunne dele på rettene og få en komplett smaksopplevelse.

Fra første stund skulle Sumo være et sted der man virkelig kunne slappe av og nyte kvalitetstid og god mat med hverandre med lave skuldre.

Minimalisme og ritualer er hos Sumo erstattet med komfortable møbler og en løs stemning. Konseptet er lekent og folkelig, men bak denne beskrivelsen finnes ingen tilfeldigheter. «Vi har lagt mye arbeid i å folkeliggjøre sushi og asiatisk mat og i å finne en optimal balanse som passer for folk flest.

Når vi ser på den store bredden i gjestene våre, tror jeg vi har lykkes», sier Jan Abrahamsen smilende. «Blant stamkundene våre finner vi både unge, voksne, barnefamilier og til og med 80-åringer.»

 

Suksessen fra Bergen blir kjede

Den første Sumo-restauranten åpnet i Bergen for 12 år siden. Dette var en frittstående restaurant som snart skulle bli en suksess blant bergenserne. Etterhvert som sushi-trenden i Norge modnet, så man muligheten for å tenke litt større.

Jan og Finn Axel, som tidligere jobbet sammen i Peppes Pizza/Umoe-konsernet, er parhestene med spisskompetanse på kjedebygging og kjededrift, og tilbyr nå Sumo-opplevelsen til et stadig større publikum.

Finn Axel forteller at vinneroppskriften er å servere høy kvalitet uten å være for eksklusive, og å være en mellomting mellom “fine dining” og familierestaurant. Finn Axel forteller også at på alle Sumo-restaurantene er det to separate kjøkken. Med det menes at restaurantene har en egen sushi-kokk og en egen varmkjøkken-kokk. Det er da dedikerte og spesialiserte kokker som tilbereder maten enten du får servert fersk sushi eller de populære, dampede hvetebollene «bao buns».

 

Norsk sjømat i verdensklasse

«Å drive med sushi i Norge er fantastisk gøy!» forteller Jan. «Vi er så tett på verdens beste råvarer, og vi er privilegerte som kan servere eksotisk, men likevel kortreist mat.» Finn Axel kunne fortelle at en gang ringte fiskeleverandøren og fortalte om en virkelig storfangst. Fire 250-kilos «Blue Fin» tunfisk var halt ombord, og «short-listen» på potensielle kunder til en slik fangst, er ikke særlig lang i Norge. Sumo tok utfordringen, og 1000 kilo tunfisk ble på Sumos eget produksjonskjøkken foredlet til den beste sushi.

 

Chef Shigeki med på laget

Den legendariske japanske kokken Shigeki Limura er kanskje en av de mest toneangivende kreftene bak Asian Fusion-trenden. Han er Sumos egen sjefskokk Ion Sarcaneans læremester, og har utviklet en serie egne signaturretter som kun kan oppleves hos en av Sumos restauranter.

«Vi er ikke lite stolte av å kunne presentere noen unike retter signert Chef Shigeki, og vi vil absolutt anbefale våre gjester å teste disse!» sier Jan. «Enten du befinner deg i Oslo, Stavanger, Bergen eller Jessheim, vil du få en genuin asiatisk smaksopplevelse.»

 

Når kunde og leverandør tenker likt

Sumo, med hovedsete i Bergen, er en naturlig kunde av Servicegrossistene Måkestad. Jan forteller at samarbeidet med Måkestad strekker seg langt tilbake, og at åpenhet og transparens har dannet grunnlaget for et langt og vellykket kunde- og leverandørforhold. «Hos Måkestad har vi funnet en partner som tenker likt som oss, og som vi føler er basert på de samme verdiene» sier Finn Axel.

«Personlig service og fleksibilitet er egenskaper vi setter høyt hos våre leverandører, og det føler vi vi finner hos Servicegrossistene Måkestad.»

 

Vil du lese mer om mat, trender og tips for deg som jobber innen storkjøkken; 

Utforsk vårt fagbibliotek!