Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Suksesshistorie: Dyreparken i Kristiansand

Suksesshistorie: Dyreparken i Kristiansand

I Kristiansand finner vi en av Norges absolutt mest besøkte familiedestinasjoner, nemlig Dyreparken. Årlig besøkes parken av rundt 1 million gjester i alle aldre, og fra hele 22 serveringssteder.

Norges største familierestaurant?

Roy Arve Byremo er spiserisjef og ansvarlig for parkens 6 ulike matkonsepter og 22 spisesteder. Det er han som er ansvarlig for å utvikle konseptene og som lærer opp over 300 ansatte i løpet av sesongen. Roy Arve forteller at selv om parken er åpen hele året, kommer hele 60 % av omsetningen fra 3 uker i juli. «Vi serverer uante mengder mat i juli, og skal vi klare å tilby god kvalitetsmat til alle våre gjester i den mest hektiske perioden, krever dette planlegging», forteller han. En skulle tro at ved slike volumer må man bli avhengig av enkle og lettvinte løsninger, men i Dyreparken blir faktisk mye av maten laget fra bunnen av.

royarve2

Hjemmelaget mat med lokalt fokus

«Skal man servere over 20.000 gjester på én dag, er det klart at vi må tenke ut effektive løsninger, men hos oss er maten likevel hjemmelaget. På vårt produksjonskjøkken lager vi maten fra bunnen av og pakker og fryser den slik at den er klar til bruk senere i sesongen.» Roy Arve forteller videre at de klarer å produsere hjemmelaget mat, med fokus på redusert saltinnhold og sunne og lokale råvarer, til en pris som gir bedre lønnsomhet enn industriens ferdigvarer. «Selv ikke en ferdig vaffelrøre får innpass hos oss», sier han og smiler. «Gode vafler må ha ekte meierismør, og kun meierismør smaker meierismør!» Maten som lages i Dyreparken består i stor del av råvarer fra lokale produsenter, og parken er en viktig kunde for mange leverandører i regionen. «Samspillet med våre lokale leverandører er en viktig årsak til at vi har lykkes med hjemmelaget mat. Når vi skal lage 28 tonn mat helt fra bunnen av, er det greit å kunne låne noen av våre leverandørers industrikjøkken av og til», sier Roy Arve.

 

Dyreparken og Servicegrossistene

gullrot

Både folk og dyr må ha mat! Serviceinnstilte, lokale leverandører står for godbitene i Dyreparken.

Fra sitt helt nye lager- og kontorbygg rett ved E18 i Lillesand, betjener Servicegrossistenes Agder Grossisten AS kunder over hele Sørlandet. I år er Dyreparken blitt ny kunde hos Agder Grossisten, og daglig leder Harald Sunde forteller at dette virkelig er en hyggelig og spennende kunde.

harald2

Av varene Agder Grossisten leverer til Dyreparken, er is fra Hennig-Olsen noe det går mye av. I parken er det 39 drop-steder, og veinettet i parken gjør at ruten må kalkuleres nøye. På enkelte veier kan man kjøre seg virkelig fast. Alle 39 steder må også ha fått isen sin før kl. 9.30, og da må sjåførene både stå tidlig opp og levere effektivt. «Men skal si dette er gøy!», sier Harald og ler. «Det er veldig moro for oss å ha Dyreparken som kunde, og det betyr jo også at vi gjør ting riktig!»