Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Tips deg som driver serveringssted

Tips deg som driver serveringssted

Nå har forutsetningene for driften i serveringsbransjen endret seg over natten. I disse tider er det ekstra viktig å ta de avgjørende grepene som sikrer at bedriften din lykkes først og fremst på kort sikt, men også bidrar til positive effekter på lengre sikt.

Vi er alle svært opptatt av å hjelpe i denne situasjonen så godt det lar seg gjøre. Om du driver et sted som velger å holde åpent helt eller delvis, eller om du holder stengt, ønsker vi å hjelpe deg med å finne nye muligheter.

Ved å tenke nytt, kreativt og utradisjonelt, kan vi finne løsninger som er med på å sikre inntekter. Disse løsningene kan også bidra positivt for din virksomhet når denne akutte krisen er over.

 

Her er noen tips:

 

 Gode tips til alternative leveringer:

Hjemkjøring: Leveransen leveres på avtalt sted eller hjem, med personlig overlevering.

Take-away: Tilby gjestene å hente maten hos dere.

Drive-in: Tilby å levere maten i bilen, enten gjennom bilvinduet eller sett maten i baksetet eller i bagasjerommet.

 

Bestem menyen dere ønsker å tilby

Enkelte av rettene dere serverer egner seg kanskje bedre for take-away enn andre. Velg ut de rettene som holder seg best og gir den beste matopplevelsen for dine kunder. Det trenger ikke være mer enn fire-fem retter, det gjør det bare enklere for gjesten å ta kjappe valg.

 

Bestem priser for leveransen

Det er viktig at prisingen står i forhold til det dere leverer til daglig, så tilpass prisen etter etterspørselen. Når det gjelder hjemkjøring, er det viktig at dere etablere grenser for hva hjemkjøringen koster. Dette settes gjerne i forhold til avstanden. Vi ser at det i disse dager tilbys mye gratis hjemkjøring, men vi mener at kr 49 bør kunne faktureres for levering for leveranser under kr 200.

 

Bestem hvordan dere vil levere

Take-away og Drive-in er enkle løsninger: Gjesten kommer og henter maten hos dere. Om dere ønsker å tilby hjemkjøring, bør dere ha på plass en god logistikk rundt utkjøringen. Kan dere håndtere dette selv, eller trenger dere hjelp?

I større byer finnes det hjemleveringstjenester med egne nettjenester, der lokale serveringssteder kan registrere seg og legge ut sine menyer. Noen benytter seg også av lokale taxiselskaper. Disse har også ledig kapasitet om dagen, og vil sikkert være takknemlige for noen ekstra turer.

Et alternativ er å samarbeide med lokalt budselskap. Ved hjemlevering foreslår vi at dere etablerer rutiner som sikrer smittevern og sikrer en god leveranse i tråd med bedriftens egen policy.

 

Gjør det lett for kundene å bestille

I denne akutte krisetiden, handler det om å tilby det gjestene dine kjenner best til. Vi anbefaler derfor at du tilbyr gjesten din å gjøre bestillingene sine gjennom direkte med serveringsstedet, som før; via telefon, mail, dine facebook sider /messenger, eller evt SMS.

Vær tilgjengelig for kundene!

 

Bruk riktig innpakning

Det er viktig å velge riktig innpakning for take-away-maten. Dersom du velger feil emballasje, kan det skade matopplevelsen til gjesten. Et litt mer kostbart materiale holder bedre på maten og er behandlet slik at det ikke blir skadet av fukt og varme.

 

Kontaktløs betaling

I disse dager skal dere som driver servering unngå all fysisk kontakt med kontanter. Heldigvis finnes det mange gode kontaktløse betalingsløsninger som er enkle å etablere.

Vipps bedrift er lett å etablere, dette er gjort på en til to dager. Her kan dere be kunden om penger, eller kunden kan sende penger til dere.

 

Gode tips til markedsføring på nett:

Når folk sitter isolert i hjemmene sine, er det i de digitale kanalene du treffer publikummet ditt. Sørg for å være aktiv i alle kanalene der serveringsstedet ditt har en profil:

 

1. Oppdater websiden din!

Oppdater eventuelle nye åpningstider og informer om tiltakene dere har gjort for å tilpasse deg koronasituasjonen: Nye leveringsmetoder, nye bestillingsmetoder, og gjerne nevne regler for køavstand og hygienetiltak for gjester som har tenkt seg innom dere.

Lenk gjerne Facebooksiden, Instagramkontoen eller andre sosiale medier-kontoer til hjemmesiden deres. Dette driver trafikken til sidene dere administrerer.

 

2. Gjør endringer i Google: Min Bedrift / My Business:

Oppdater åpningstider og andre viktige opplysninger som er hensiktsmessig å informere om her. Ta også en sjekk på søkeord, og sjekk om nettstedet ditt er lett å oppdage på åpne søk.

 

3. Vær aktive på Instagram:

Legg ut bilder fra hverdagen med bilder av mat og glade gjester (- Husk samtykke!). Forsøk å by på noe annerledes i disse tider, vis optimisme og pågangsmot og omsorg for gjester og lokalmiljø.

 

4. Facebook-oppdateringer:

Legg ut bilder og oppdater med bilder, hva dere gjør, hvordan dere tilpasser den nye situasjonen, hva dere leverer, hvordan og til hvem.

 

Tips til hvordan du kan friste kundene på Facebook med enkle bilder og tekst:

 

Vær raus og oppmuntre hverandre i lokalmiljøet, sammen blir vi bedre!