Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Små tiltak for mer fornøyde gjester i kantinen

Forfatter: Servicegrossistene

Små tiltak for mer fornøyde gjester i kantinen

Det er kanskje ikke all verden som skal til. Gjestene forlanger ikke hvite duker og gullbestikk i en kantinerestaurant, men noen grep kan du ta for å heve gjestenes lunsjopplevelse litt ekstra.

Hygge og orden

Mennesker er vanedyr. Rene bord, friske blomster og alt står på sine vante plasser er hyggelig og trygt, men det er i kombinasjonen med den menneskelige omsorgen at stemningen virkelig blir lun og innbydende. Med orden, forutsigbarhet og vennlige ansikter kan selv den stiveste businesskantine skape en lun atmosfære og gi spiseområdet personlighet.

 

Smil og god stemning

Som alle andre liker gjesten å bli sett! I en kantine ser man hverandre så og si hver dag, men det er lett å bli litt for overfladisk og ta hverandre for gitt. De små dryppene av litt ekstra oppmerksomhet kan ha mer å si enn det en kanskje tenker over. Dere som står på kjøkken vet jo ikke hva gjestene har hatt å stri med i løpet av arbeidsdagen. En dårlig dag kan likevel snu til noe langt bedre for hvem det måtte være, med et ekstra lite smil og et «hei» ved salatbuffeten eller i kassa. – Og om du velger å stå og servere gjesten varmmaten selv, får du jo en liten ekstra nærkontakt med gjesten i slengen!

 

Se gjesten

Gjestens tilbakemeldinger er verdifulle, så ta deg tid til å lytte. Prøv å legge merke til hva gjestene liker eller eventuelt er allergiske mot, og ta deg gjerne bryet med å lage spesielle retter som du vet at enkelte gjester liker. Det er ikke sikkert at andre gjester merker at dere har gjort noe annerledes, og så kan du fortelle dem det gjelder at nå har du tatt litt ekstra hensyn til dem. Et lite ekstra nikk til en gjest som kanskje har utfordringer med maten, og dere får litt ekstra godvilje tilbake.

 

Noe ekstra i ermet

Å ta seg tid til å skjemme bort gjesten kan være en god investering for trivselen. Det er hyggelig for kantinekundene å kunne ta seg en vaffel sammen med gode kolleger når helga nærmer seg. Har dere gjester av det mer kjernesunne slaget, kan dere for eksempel innføre fast smoothiefredag – en liten ekstra treat for gjestene, og er grei løsning for kjøkkenet når siste rest av frukt og grønt skal brukes opp før helga.

 

Respekt for sesongene

Har du tenkt på at det kan være hyggelig å overraske gjestene med jevne mellomrom året gjennom? Vis at du setter pris på alle gjestene dine ved å servere dem det beste fra de ulike sesongene. Mange gjester har nok - uten å innrømme det – allerede en forventning til at noe på menyen skal endre seg gjennom årets gang. Server en smak av grillmat til en hardtarbeidende arbeiderskare i varme forsommerdager, lussekatter og ribbebiter til jul og retter med spirer og egg til påsketider. Husk også å markere noen av matdagene som du vet vil tilføre gjestene på arbeidsplassen litt ekstra glede. Hva med kakedagen, kaffedagen, tedagen, veganerdagen, eller kanskje en liten valentines-overraskelse en kald februardag?

 

Flere relevante artikler for kantinen:

- Tradisjonelle retter i kantinen med en moderne vri

- Fakta og myter om matallergier

- Dette bør du alltid ha i kantinen for å få bedre forutsigbarhet

- Få mest mulig ut av overskuddsmaten i kantinen

- Fremtidsrettede råvarer til kantinen