Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Smart tilbehør som hever bunnlinja

Smart tilbehør som hever bunnlinja

La det hele begynne med de små detaljene; tilbehøret.

Nostalgi på gaffelen

En kokk er alltid på jakt etter neste godbit. Kanskje neste gourmetopplevelse vil befinne seg bak neste fjellknaus eller vik? Skal du virkelig være i tiden, kan du utforske de virkelige røttene i norsk matkultur. Bare en liten smak av noe som er tørket, røkt, syltet og saftet, eller saftig, ferskt og friskt fra norske tradisjoner, vil være med på å løfte et ellers ordinært måltid betraktelig. Skikkelige, nyskapende matnerder drar det enda lenger; helst skal det se ut som kokken selv har tatt seg en tyttebærtur eller plukket krekling til drinkgarnityren selv; alt skal være fra bunnen av og så ærlig og ekte som mulig. Den rette følelsen og de gode historiene skaper opplevelse for den moderne gjesten.

 

Ost på hjernen

Norske osteslag er i vinden som aldri før! – Og skal vi lytte til internasjonale feinschmeckende matdommere, er det vel lite som er så i tiden som norske oster som tilbehør til en moderne, norsk restauranttallerken. Sørg for å ha noen gode, norske tungvektere på handlelisten neste gang du bestiller inn til ostefat

 

Gourmet av restemat

Mijløbevisstheten har for lengst inntatt restaurantkjøkkenet. Med litt ekstra kreativitet bak grytene, blir gårdsdagens middagsrester om til det mest smakfulle tilbehør. – Og selvfølgelig er det en ekstra bonus også for gjesten å få lov til å bidra til en bærekraftig restaurantdrift. Har du for eksempel hørt om tater tots; små frityrstekte biter av raspet potet? Disse kan utmerket lages av potetrester, – og hvem sier at den allerede populær trenden steam buns ikke kan fylles med det som er igjen av gårdsdagens skinke?

 

Røft og tøft - og litt sinna!

Reiseerfarne gjester som oppsøker asiatisk- eller meksikansk-inspirert mat, forventer mulighet for litt trøkk i måltidet. Noe annet kan være skuffende! Det har vært en trend å prøve ut den sintere enden av grønnsaksskalaen, i det minste med en skarp saus eller en litt heftig salsa? Jalapenos og habaneros har for lengst inngått i det daglige ordforrådet til nordmenn. Finnes en ny vri på hett tilbehør, skulle det være nok av nysgjerrige gjester som vil prøve! – Set the meal on fire!

 

Noe nytt for øyet?

Utfordre din grossist til å komme med tips om nyheter fra frukt- og grøntavdelingen. Det norske landbruket ivrer etter produsere nye produkter for norske forbrukere, og norske importører finner veien til stadig nye destinasjoner og frukthager ute i den store verden. Ofte er det ikke så mye som skal til; noe uventede farger eller skiver av en frukt gjesten ikke har sett før. Detaljer i garnityren, eller en del av en større smaksopplevelse, eller hva med en velsmakende puré av en gammel, historisk rotfrukt? Nye smaker og fargekombinasjoner vekker nysgjerrighet og viser at kokken virkelig viser entusiasme for maten som serveres.

 

Skap trendene selv

Noen trender som begynner å bre seg internasjonalt. Den greske retten saganaki er i vinden for tiden. Dette er en spesiell type ost som stekes i små panner. Kanskje du også har hørt om chicken popcorn; små biter med marinert kylling med dip til. Det er mye nytt og spennende der ute som kan være gøy å teste ut, men det mest trendy av alt du kan gjøre, er likevel å gjøre det på din måte. – Skru på matnerden i deg og skap ny historie på kjøkkenet. Husk at et av de viktigste knepene en kokk har i ermet er kunsten å improvisere!

 

Flere artikler om spesialvarer og hvordan du kan lykkes: