Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Hva må på plass før du starter restaurant?

Forfatter: Servicegrossistene

Hva må på plass før du starter restaurant?

Når det kommer til servering av mat og drikke, er det et omfattende regelverk som må følges. Har du derimot kontroll fra første stund, er det få bransjer som kan være så spennende og morsom som serveringsbransjen!

Kalkulerte kostnader

Du kan begynne i det små å leke deg med tall og scenarier. Hva er egentlig totalkostnaden på pizzamenyen du har sett for deg, og hvor mange må du selge for å få den inntjeningen du trenger? Hvor ligger restauranten, og hvor mange besøkende kan du regne med å få? Hva kan du gjøre av grep for å få driftskostnadene ned om tidene blir trange? Se for deg flere ulike scenarier, for å få et så godt overblikk over lønnsomheten som mulig. DU bør også sette opp en markedsplan, får du satt ord på forretningsidéen din, og får et styringsdokument for serveringsstedet ditt. Du finner mange viktige hjelpemidler på www.bedin.no .

 

Lønnsomhet på menyen

Du bør alltid ha en oversikt over kostprisen på alt du selger, og du må regne på hvilket påslag du må ha for å dekke kostnadene dine. Menyen du lager må være basert på nøye kalkulasjoner og gjenspeile det budsjettet du har satt opp på forhånd. En lite planlagt meny kan fort bli en spiker i kisten, men en god og nøye planlagt og lønnsom meny kan være veien til suksess.

 

Selskapsform

Skal du eie alene eller sammen med noen? Virksomheten kan enten drives som et personlig selskap (ENK, ANS eller DA), eller et aksjeselskap (AS). Skal du jobbe i virksomheten selv? Om eierne skal jobbe i virksomheten selv, har man dårligere sosiale rettigheter i personlige selskaper enn i aksjeselskap. Det er ofte enklere å forholde seg til ansatte og arbeidsforhold i aksjeselskap, og man blir ‘tvunget’ til å alltid ha full kontroll.

 

Serveringsbevilling

Før oppstart av stedet må daglig leder har bestått en etablererprøve. Veien mot en godkjent serveringsbevilling vil fungere som en viktig sjekkliste for deg, og vil sette deg en rekke viktige forhold knyttet til drift av serveringssteder. Bevillingen søker du hos din kommune etter godkjent etablererprøve. Les mer på vinn.no (https://www.vinn.no/nettbutikk/skjenkebevilling/)

 

Skjenkebevilling

Hvis du har tenkt å servere alkohol, må du ha på plass en skjenkebevilling. I likhet med serveringsbevillingen krever skjenkebevillingen at du først består en kunnskapsprøve. Prøven avlegger du hos din kommune, og det er også hos kommunen du søker om bevillingen.

 

Lover og regler:

Lov om serveringsvirksomhet

Det meste av serveringen i Norge som skjer i næring, det vil si steder der gjester kjøper og fortærer mat, er omfattet av Serveringsloven. Loven inneholder mange viktige momenter som alle som driver et serveringssted må kjenne til. Loven finner du flere steder, men på nhoreiseliv.no (https://www.nhoreiseliv.no/jushjelp-tariff-hms/lover-og-regler-for-drift/serveringsloven/ ) finner du en lettfattelig versjon med viktig tilleggsinformasjon.

 

Hygiene

I Norge er det Mattilsynet som skal sørge for at regelverket etterleves, og er også en viktig informasjonskilde til deg som skal starte opp et serveringssted. Det er også disse som kontrollerer smilefjesordningen. På www.mattilsynet.no , finner du en rekke artikler og hjelpemidler som gir deg oversikt over hygieneaspektet, og hvilke krav og tiltak som må følges.

 

HMS-regler

Skal du drive et serveringssted, stort eller lite, må du også forholde deg til HMS-reglementet, og du må lage deg et system for din egen bedrift. Les mer på www.regelhjelp.no .

 

Velg leverandør med omhu

Det kan være smart å samle innkjøpene hos færrest mulig leverandører. Når bedriften er nyetablert, bør du fokusere på å vie mest mulig tid til den verdiskapende delen av virksomheten, nemlig å være i restauranten eller kafeen og lage og servere mat til gjestene dine. Når det kommer til innkjøp av storhusholdningsvarer, bør dette gjøres på en annen måte enn innkjøp til private husholdninger. Selv om du kanskje mener du er liten, kvalifiserer du som storhusholdningskunde, og et utall lønnsomme muligheter åpner seg for deg.

 

Det kan være lurt å se etter en fullsortimentsgrossist som er tilpasset storhusholdning. Da får du alt du trenger i samme leveranse, og ofte med gode avtaler. Noen grossister er vant til å levere til mindre bedrifter, og tilbyr bryte forpakninger for å kunne levere akkurat det kvanta du ønsker.

 

Med deg inn i en innkjøpskjede

Når du skal begynne å handle inn varer til driften anbefaler vi å vurdere et medlemskap i en innkjøpskjede. En innkjøpskjede er kort fortalt et innkjøpssamarbeid der du som en frittstående kunde, handler inn sammen med flere tusen andre i samme situasjon.

 

Når du har fått det formelle på plass, og du begynner å få oversikten, er det nå den egentlige jobben begynner; å drive og utvikle bedriften fremover. Sørg for å opprette en god dialog med nyttige kontakter og samarbeidspartnere i bransjen.

Slik reduserer du matsvinn i restauranten