Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Har du den beste innkjøpsavtalen?

Forfatter: Servicegrossistene

Har du den beste innkjøpsavtalen?

Mange serveringssteder har innkjøpsavtaler som er tilpasset sin virksomhet. Har du en avtale som matcher din? Tenk over hvilke behov som er viktigst for deg. Et eventuelt bytte kan være verdt det, for å gjøre hverdagen din litt enklere.

1. Still deg noen spørsmål. Hva er viktig for serveringsstedet ditt?

 

Økonomi

Blir du overrasket over fakturabeløpene? Dukker det stadig opp unødvendige kostnader til frakt og gebyrer som du ikke har kontroll på? Du kan selvfølgelig ta en telefon for å få noen oppklaringer, men kanskje du kan spare penger på å bytte ut grossisten helt?

 

Vareutvalg

Er du er lei av å tråle markedet etter mange ulike leverandører? Hadde det vært deilig å få alt levert i én bestilling? Er dere en bedrift som trenger stor fleksibilitet med tanke på mengder og volumer, kan det være lurt å sjekke om grossisten dere bruker dekker deres behov. Hvor godt er vareutvalget til grossisten? Hva med lager- og transportkapasiteten? Tilbyr grossisten mulighet til å dele opp store forpakninger i mindre deler når du trenger det?

 

Leveransedager

Er det viktig for deg hvilken dag i uka du får varene, og hvor ofte trenger du å få leveranser? Er det viktig for deg at grossisten er fleksibel på levering? Kanskje det finnes en grossist enda nærmere deg, som viser seg å ha bedre leveringsløsninger enn du har i dag.

 

Verdigrunnlag

Sjekk at grossisten har de verdier og sertifiseringer som er viktig for din bedrift. Har grossisten økologiske produkter, og er det lett å bestille disse? Er det enkelt å finne frem til produkter som ikke inneholder, for eksempel gluten, egg eller nøtter, og kan du enkelt finne frem til riktig næringsinformasjon?

 

En i mengden?

Hadde det ikke vært fint å ha en grossist som virkelig kjenner deg? Forteller grossisten din deg om viktige produktnyheter og trender i storhusholdningsbransjen? Sjekk om du får tilbud om messer, kurs, kundemagasin, kampanjer eller liknende, som har relevans for deg og din virksomhet.

 

 

2. Hvordan enkelt bytte grossist? (Det er enklere enn du tror!)

 

Før du bytter leverandør

Bruker du faste bestillingslister, eller tar du utgangspunkt i en basisvarebestilling? Ta vare på dette. Det er stort sett enkelt å overføre gamle lister til nye bestillingsløsninger. Er det noen varegrupper eller produsenter du gjerne vil videreføre? Informasjonsutveksling med din nye grossist kan være en god hjelp for å gjøre deg kjent med og komme kjapt i gang med ny innkjøpsavtale.

 

Bli kunde hos ny grossist

Gå inn på grossistens hjemmeside og registrér deg som kunde hos din lokale aktør. Er du smart og legger inn handlelister for bedriften din, kommer du kjapt i gang med din nye hverdag.

 

Flere artikler som omhandler varebestillinger: