Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Markedsføring om sommeren

Markedsføring om sommeren

Hva gjør du for at sommergjestene skal tenke at ditt serveringssted er verdt et besøk? Her får du noen tips.

Alle vil ha ferieminner de kan leve lenge på, og det å spise sammen er en svært viktig del av folks reiseopplevelser. Da gjelder det å være synlig og til stede, og kunne tilby akkurat det travle forbireisende ønsker seg – og litt til.

 

1. Analyser målgruppen

Kanskje en litt kjedelig, men viktig øvelse: Gjør deg kjent med turistgruppen som besøker ditt område. Hva er det de ser etter? Hva vil de helst spise? Skandinaviske tilreisende og turister i eget land elsker en klassisk buffet, turister fra Asia ønsker kanskje småretter, gjerne fisk og lange måltider, mens en amerikaner helst vil gjøre et valg fra en meny og få maten servert ved bordet på en egen tallerken.

 

2. Mingle med det som skjer

Hvis gjestene ikke kommer til restauranten, kan kanskje restauranten komme til gjestene. Når det arrangeres festivaler, stevner og markedsdager, kan det være en god idé å sette opp en matbod. Serverer restaurantens spesialiter, og del gjerne ut smaksprøver.

 

3. Server instavennlig

Alle deler ferieopplevelser, og en av favorittpostene er av maten man spiser. Tenk Instagram når du serverer. Bildene som postes, kan avgjøre om også den neste turisten kommer innom.

 

4. Vær på alle nettstedene

Mobilen er reiseplanlegger nummer én under selve ferien. Sørg for at all informasjon om restauranten, kafeen, puben eller gatekjøkkenet (navn, adresse, telefonnummer og åpningstider) er oppdatert. Du bør allerede ha den informasjonen godt frontet på restaurantens nettside, men det holder ikke å gjøre det der. Turistene bruker Google, og Google tar dem til Tripadvisor, Gulesider, Visit..., Sluurpy, 1881, Facebook, Restaurant Guru, Restauranterinorge, Hikersbay, Apningstider, Booking.com, Yelp, Thingstodopost, Smartmeny, Cylex, Foodora, HappyCow, Tiendeo, Theculturetrip og enda noen til. Sørg for å være til stede på så mange nettsteder som mulig.

 

5. Følg opp feedback

Følg med – og lær – av vurderinger og reviews, som gjestene gir på nettet. Og svar – både på ros og ris. (NB! Svar høflig og konstruktivt på ris.)

 

6. Samarbeide med andre

Samarbeide med lokale turistinformasjonssentre og hoteller for å markedsføre restauranten. Tilby rabatter, spesialpakker eller transport. Sørg for plakater og brosjyrer der turistene er (hoteller, campingplasser, bussholdeplasser, fergekaier, rasteplasser, flyplasser og bensinstasjoner). Bruk sosiale medier aktivt og lag en plan. Husk å hashtagge og tagge!

 

7. Gjør det lett å finne menyen på nettstedet

De aller fleste sjekker menyen før de bestemmer seg for hvor de vil spise. Sørg for at menyen ligger lett tilgjengelig – og at den er oppdatert.

 

8. Bli kjent med handelsstanden lokalt

Utvikle et godt forhold til resten av handelsstanden, slik at ansatte i butikkene rundt om anbefaler restauranten.

 

9. Gjør deg lett å oppdage

Sørg for at restauranten er synlig på avstand, og sett opp skilt som forteller at du ligger «rett rundt hjørnet». Sjekk fasaden, vask vinduene og kikk inn. Hva er det første du legger merke til? Er belysningen god og atmosfæren fristende?

 

10. Vekk nysgjerrighet med en fortausplakat

En fortausplakat kan være effektiv. Vær kreativ og skap forventninger. Informer om tilbud og spesialiteter.

 

11. Heie på dere selv

Vant dere Travelers Choice fra TripAdvisor i 2021? Kåret lokalavisen burgeren til byens beste? Heng opp diplomer og priser på utsiden av restauranten.

 

Les mer som sommerservering i siste utgave av Gourmet.

 

Les mer: 

Slik gjør du restauranten klar for sommeren!

Har du den beste innkjøpsavtalen?

Tid for is!