Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Slik snakker du riktig om bærekraft

Slik snakker du riktig om bærekraft

Nå skal du være ekstra obs på hva du sier – og ikke sier – om bærekraft og miljø.

Fra neste år trer et nytt EU-direktiv i kraft, det vil også gjelde for Norge. Du som er driver av en bedrift kan få kraftige bøter om ikke reglene følges:

 

Det vil blant annet bli forbud mot:

Vage, generelle miljøpåstander og bruk av ord som ”grønn”, og ”miljøvennlig” – med mindre du virkelig kan bevise dette.

Miljøpåstander om hele varen eller tjenesten, der det bare opplyses om deler av produktet.

 

Dette blir påbudt:

Kun bruke sertifiserte miljømerker: Svanemerket, EU-ecolabel, Ø-merket, Grønt punkt. Unngå «grønne» ikoner i kommunikasjonen som blader og trær, når du skal selge varer. – Dette gjelder også emojis!

Opplysningsplikt på salg av varer: Opplyser du OM at noe du selger ”er miljøvennlig”, må dette begrunnes grundig og tydelig ved varesalget.

 

Det er ditt ansvar som driver å tenke: 

– «Hvordan vil mottakeren forstå kommunikasjonen min?»

 

– Fra nå av må du være forsiktig med bruk av ord som «bærekraftig»: Har produktet virkelig null eller ingen påvirkning på miljøet i HELE produksjonskjeden?

 

– Viktigst av alt er å være ærlig: «Dette er alternativet vi tror er best for oss i vår bransje», «Det vi gjør er ikke snilt for miljøet, men her er handlingsplanen vi har for å gjøre miljøavtrykket vårt litt bedre:...»

 

 


Vær obs på grensene for grønnvasking: Bruker du mye bilder med grønne motiver i markedsføringen din, må det være velbegrunnet og ærlig.

 

Litt mer om saken finner du hos Forbrukerrådet og på EU-Kommisjonens hjemmeside (på engelsk)

Direktivet er vedtatt, men vil antakelig ikke tre i kraft før i 2026. Bruk 2025 til å forberede deg på det som kommer!

 

Kilde: Fra foredrag med Bull advokatfirma og Forbukerrådet om temaet.