This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Hygieneguide for travle restaurantdager

Hygieneguide for travle restaurantdager

Med høyt tempo og fullsatte bord, kan små slurvefeil få store konsekvenser.

Det er spesielt tre områder som er viktige å ha fokus på, for å holde hygienestandarden høy:

1. Prioriter rene flater

Gulv, vegger og arbeidsflater og utstyr skal ikke bare se rene ut – de må også tåle grundig og gjentatt rengjøring og desinfisering. Tips: Ha en fast vaskeliste for travle dager, og sørg for at alle vet hvem som har ansvar for hva. En effektiv avfallshåndtering bør også være på plass: Avfall må fjernes raskt og plasseres i tette beholdere som holdes unna matlagingsområder.

 

2. Riktig behandling av matvarer

Det er kritisk å holde kald mat kald og varm mat varm. Finn et godt system som er lett å følge opp, som fargekodede bokser eller skuffer for å skille råvarer, og en tydelig plan for oppbevaring i kjølerommet. Hvis du serverer spesialretter til jul, pass på å ha tydelige retningslinjer for hvordan de skal behandles.

 

3. Hygiene: Et teamsamarbeid

De ansatte er første forsvarslinje mot hygienefeil. Gi dem korte, praktiske hygiene-briefs før skiftet starter, og oppfordre til å ta små pauser for håndvask og skift av klær. Gjør hygiene til en laginnsats! Oppmuntre til samarbeid – for eksempel at én person sjekker kjøleskapstemperaturen mens en annen kontrollerer avfallshåndteringen. Ha plakater eller enkle sjekklister tilgjengelig, så ingen glemmer reglene. Er noen i teamet syke? De skal være hjemme – punktum.

Tar du små grep hver dag, kan du senke skuldrene og fokusere på det som virkelig teller: God mat, fornøyde gjester og den gode julestemningen.

 

Finn alt du trenger for å holde det gullende rent på sg.no

Les også: 

Sjekkliste for jule- og vintersesongen
Smilefjesordningen

 

Vi har samlet våre beste renholdstips i en egen e-bok. - Se her:



Read the guide in English